کولپوسکوپی دهانه رحم در شیراز + هزینه

ویروس زگیل تناسلی (HPV) یک ویروس شایع است که نوع ژنیتال آن در واژن، دهانه رحم، لابیاها، مقعد و کشاله ران ظاهر می شود. ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که رابطه جنسی با شرکای جنسی متعدد دارند، ممکن است به این ویروس آلوده شوند. تیپهای ۱۶ و ۱۸ این بیماری جزو شایع ترین و خطرناکترین تیپهای hpv هستند که ریسک سرطان دهانه رحم را بالا می برند.
آزمایش کولپوسکوپی یکی از تستهای غربالگری سرطان دهانه رحم است که برای این خانمها و کسانی که پاپ اسمیر نرمال ندارند، تجویز می شود. در بعضی موارد تجویز کولپوسکوپی نگرانی خانمها را به دنبال دارد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چرا نباید نگران کولپوسکوپی باشید و این تست چه اهمیتی دارد. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

کولپوسکوپی دهانه رحم چیست؟

به گفته دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان، کولپوسکوپی یک روش خیلی دقیق برای بررسی دهانه رحم و دیواره داخلی واژن است. در این روش برای معاینه از یک میکروسکوپ بزرگ و الکتریکی به نام کولپوسکوپ استفاده می شود که در نزدیکی دهانه واژن قرار می گیرد.

اگر موقع بررسی، پزشک متوجه ناحیه ای غیر عادی در دهانه رحم شود، نمونه برداری از دهانه رحم (بیوپسی) را انجام می دهد. به برداشتن نمونه از دهانه رحم، کورتاژ آندوسرویکس (ECC) هم گفته می شود. در ادامه نمونه برای بررسی میزان درگیری سلولهای دهانه رحم به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود.

در صورتی که در مشاهده اولبه پزشک، دهانه رحم عادی باشد، بیوپسی انجام نمی شود. با اینحال اگر بیوپسی برای شما انجام شد، به معنی سرطان سرویکس نیست و باید بدون نگرانی منتظر جواب آزمایش کولپوسکوپی باشید.

علت انجام کولپوسکوپی

تست کولپوسکوپی معمولا برای یافتن سلول های سرطانی یا پیش سرطانی دهانه رحم یا واژن انجام می شود. این آزمایش در موارد زیر تجویز می شود:

  • غیر طبیعی بودن نتیجه پاپ اسمیر
  • خونریزی بعد از مقاربت
  • رشد پولیپ روی دهانه رحم
  • مثبت شدن تست hpv
  • بروز زگیل تناسلی
  • التهاب دهانه رحم

نتیجه کولپوسکوپی کمک می کند بفهمیم این ناهنجاری ها چقدر شدید هستند و در درمان زخم و عفونت دهانه رحم چه روشی را باید به کار برد.

نحوه انجام کولپوسکوپی در شیراز

کولپوسکوپی معمولاً در مراکز تست HPV انجام می شود. در مطب یا کلینیک، پزشک در مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بدون نیاز به بیهوشی و بیحسی، تست را انجام می دهد. برای انجام این تست باید به پشت روی صندلی مخصوصی بخوابید و پاهایتان را روی رکاب های دو طرف صندلی بگذارید.

پزشک کولپوسکوپ را چند سانتیمتر دورتر از دهانه واژن قرار می دهد و یک اسپکولوم (ابزار معاینه) را وارد واژن می کند تا دهانه آن را باز نگه دارد. سپس دهانه رحم و واژن با پنبه و محلولی مخصوص و اسیدی شسته می شوند تا مخاط واژن پاکسازی و سلولهای غیر طبیعی برجسته شوند.

این کار باعث بهتر دیده شدن سلولهای دهانه رحم می شود. اگر پزشک به ناحیه ای مشکوک شد، آن را با رنگ خاصی رنگ آمیزی و در صورت لزوم نمونه برداری می کند. خراشیدن دهانه رحم و برداشتن سلولهای آن علت درد و لکه بینی بعد از کولپوسکوپی می شود. در بعضی موارد برای بند آمدن لکه بینی، محل بیوپسی به محلول خاصی آغشته می شود.

نحوه-انجام-کولپوسکوپی

انواع بیوپسی در کولپوسکوپی

اگر نیاز به بیوپسی باشد، بسته به محلی که سلولهای مشکوک دارد، ممکن است نمونه برداری به صورت زیر انجام شود:

بیوپسی دهانه رحم
نمونه از سلولهای سرویکس برداشته می شود. این نوع بیوپسی چون در محل حساسی انجام می شود با کرامپ، ناراحتی، کمی خونریزی و درد همراه است. بنابراین ۳۰ دقیقه قبل از کولپوسکوپی باید مسکن بروفن بخورید تا درد خاصی حین نمونه برداری نداشته باشید.

بیوپسی دیواره واژن
نمونه بردای از واژن انجام می شود که درد کمتری نسبت به دهانه رحم دارد. البته اگر بیوپسی از پایین واژن باشد درد بیشتری دارید. پس قبل از نمونه برداری نیاز است حتما بروفن یا ژلوفن مصرف کرده باشید.

کولپوسکوپی مشخص می کند که آیا ناهنجاری دهانه رحم به درمان نیاز دارد یا نه. با کولپوسکوپی می توانیم ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم را به موقع کنترل و درمان کنیم تا این ضایعات به سرطان دهانه رحم تبدیل نشوند.

برای انجام کولپوسکوپی دهانه رحم در شیراز، شما هم می توانید به مطب خانم دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۷۷۵۳۸۸۹۳ تماس بگیرید.

تفسیر جواب کولپوسکوپی

دقت کولپوسکوپی بالای ۹۹ درصد می باشد (درحالیکه دقت تست پاپ اسمیر حدودا ۶۰ درصد است. برای همین است که پزشک بعد از پاپ اسمیر غیرطبیعی یا مشکوک حتما کولپو انجام می دهد تا بتواند بررسی بهتر و دقیق تری روی دهانه رحم انجام دهد. اگر جواب پاپ اسمیر شما مثبت بوده اما آزمایش کولپوسکوپی هیچ ناهنجاری نشان نداد، این نتیجه نشاندهنده خطا در پاپ اسمیر است و ردکننده احتمال مشکلات در سلولهای دهانه رحم است. پس یادتان باشد که همه افرادی که پاپ اسمیر غیرطبیعی دارند، نیازی به درمان ندارند و نتیجه کولپوسکوپی قابل اطمینان تر و قابل اتکاتر است.

اگر در تفسیر جواب کولپوسکوپی، پزشک به این نتیجه برسد که سلولهای دهانه رحم شما، غیرطبیعی و پیش سرطانی هستند، براساس وضعیت دهانه رحم شما که CIN شماره چند باشد، پزشک از داروهای مختلف برای درمان استفاده می کند. در بعضی مواقع پزشک، زخم دهانه رحم را لیزر می کند و در موارد شدیدتر سلولهای سرطانی را طی عمل کونیزاسیون برمی دارد تا به جاهای دیگر سرایت نکنند. صرف نظر از نتیجه آزمایش کولپوسکوپی باید معاینات منظم لگنی و تست پاپ اسمیر را طبق نظر پزشکتان ادامه دهید.

نکته: معمولا در صورت مشاهده مشکلات در دهانه رحم، نیاز است تا دو سال، هر شش ماه یکبار کولپوسکوپی را انجام دهید تا پزشک شما، روند بهبودی شما را زیرنظر داشته باشد.

۷ کاری که باید قبل از کولپوسکوپی انجام دهید!

اگر قرار است کولپوسکوپی کنید باید قبل از این آزمایش کارهای زیر را انجام دهید:

۱- ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از معاینه از پمادهای واژینالی، دوش واژینال یا تامپون استفاده نکنید و رابطه جنسی نداشته باشید.

۲- کولپوسکوپی درد ندارد. اما اگر بیوپسی لازم باشد، آزمایش با درد همراه است. پس برای کنترل درد، یک ساعت قبل از کولپوسکوپی یک قرص ایبوپروفن بخورید.

۳- اگر باردارید یا از داروهای ضدانعقاد خون مثل آسپرین، وارفارین، هپارین و کلوپیدوگرل استفاده می کنید، باید قبل از کولپوسکوپی به پزشکتان اطلاع دهید.

۴- می توانید قبل از کولپوسکوپی غذا یا مایعات بخورید و بهتر است گرسنه به این آزمایش نروید. ولی قبل از کولپوسکوپی بهتر است مثانه و روده را خالی کنید.

۵- برای کولپوسکوپی نیازی به شیو کردن نیست و می توانید قبل از آزمایش تان حمام بروید.

۶- ۴۸ ساعت قبل از انجام کولپوسکوپی از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید.

۷- کولپوسکوپی را باید در زمانی که پریود نیستید انجام دهید. بهترین زمان برای کولپوسکوپی پنج روز بعد از پایان قاعدگی شماست. در صورت قاعدگی باید طی تماس با مطب و کلینیک، نوبت آزمایش خود را به تعویق بیندازید.

علائم-سرطان-دهانه-رحم

مراقبتهای بعد از کولپوسکوپی

بعد از کولپوسکوپی ممکن است چند ساعت تا چند روز بعد درد، گرفتگی و لکه بینی خفیف داشته باشید که طبیعی است و نیازی به مراقبت خاصی ندارید. اگر نمونه برداری برای شما انجام شود، باید مراقبتهای بعد از انجام کولپوسکوپی را حتما رعایت کنید که بطور مختصر شامل موارد زیر هستند:

  • نباید تا یک هفته از دوش واژینال، کرم های واژینال یا تامپون استفاده کنید و چیز وارد واژن تان شود.
  • سه تا پنج روز نباید رابطه زناشویی با دخول واژینال داشته باشید.
  • می توانید بلافاصله بعد از کولپوسکوپی با یا بدون بیوپسی دوش بگیرید یا حمام بروید.
  • تا یک هفته نباید ورزش یا کار سنگین انجام دهید.
  • تا یک هفته بعد از کولپوسکوپی از نشستن در وان حمام یا رفتن به استخر خودداری کنید.
  • بعد از کولپوسکوپی می توانید رانندگی کنید.
  • اگر موقع آزمایش های مشابه کولپوسکوپی زخم دهانه رحم مثل پاپ اسمیر سابقه غش یا احساس سبکی سر دارید، به پزشک اطلاع دهید و بعد از کولپوسکوپی چند دقیقه صبر کنید و بعد بنشینید.

اگر می توانید، بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد از کولپوسکوپی و بیوپسی در منزل استراحت کنید.

دوره نقاهت بعد از کولپوسکوپی زخم دهانه رحم

بعد از کولپوسکوپی چنانچه بیوپسی برای شما انجام شده باشد، شاید تا سه روز لکه بینی یا درد و گرفتگی خفیف در ناحیه سرویکس داشته باشید، اما می توانید از همان روز به فعالیت های روزانه خود ادامه دهید و همانطور که گفته شد، بهتر است سه تا پنج روز رابطه جنسی واژینال نداشته باشید.

اما اگر بیوپسی انجام نداده اید، مشکل خاصی نیست و می توانید از همان روز به زندگی و فعالیتهای عادی خود برگردید.

چه مدت طول می کشد تا دهانه رحم بعد از کولپوسکوپی بهبود یابد؟

اگر کورتاژ آندوسرویکس (نمونه برداری از زخم دهانه رحم) برایتان انجام شده، معمولا حدود ۳ هفته طول می کشد تا دهانه رحم کاملا بهبود پیدا کند و بدن خودش را بازسازی کند.

آشنایی با عوارض کولپوسکوپی

استفاده از اسپکولوم و محلول اسید استیک ممکن است کمی باعث احساس سردی یا سوزش خفیف واژن شود که هیچ ضرری ندارد. اما اگر بیوپسی انجام شده باشد، احتمالا عوارض زیر را تجربه می کنید:

  • چند ساعت تا دو روز بعد، کمی احساس درد و گرفتگی خفیف دارید.
  • احساس سرگیجه یا حالت تهوع بعد از آزمایش (بسیار نادر)
  • خونریزی یا لکه بینی تا سه روز
  • خروج ترشحات قهوه ای یا سیاه با بوی ترش و اسیدی به مدت ۳ تا ۵ روز

ترشحات قهوه ای همان محلولی است که پزشک برای شستشوی واژن یا جلوگیری از خونریزی دهانه رحم بعد از بیوپسی استفاده کرده و نگران کننده نیست. در ضمن مشکلات باروری و نازایی در زنان به هیچ وجه از عوارض کولپوسکوپی و بیوپسی نیستند.

خطرات کولپوسکوپی در بارداری

کولپوسکوپی یک روش بدون عارضه و خطر است که در صورت تشخیص پزشک هم در معاینات قبل از بارداری و هم برای زنان باردار انجام می شود. فقط اگر نیاز به بیوپسی باشد، بدلیل خونریزی بعد از تکه برداری و عوارض احتمالی آن برای مادر و جنین، بیوپسی در بارداری انجام نمی شود. در صورت بارداری باید حتما آن را به پزشک اطلاع دهید.

خطرات-کولپوسکوپی-در-بارداری

مراجعه به پزشک بعد از کولپوسکوپی در شیراز

اگر کولپوسکوپی همراه بیوپسی انجام شده و شاهد هر یک از علائم زیر هستید، باید سریعتر به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی شدید (خیس شدن یک نوار بهداشتی ظرف ۱-۲ ساعت)
  • ادامه خونریزی واژینالی بیش از هفت روز
  • ترشحات بدبوی زرد یا عفونی واژن
  • درد یا گرفتگی شدید لگن که با مسکن خوب نمی شود
  • تب و لرز

این علائم می تواند نشانه عفونت محل بیوپسی باشد که باید آن را جدی بگیرید.

هزینه کولپوسکوپی در شیراز چقدر است؟

هزینه کولپوسکوپی در شیراز از شهری مثل تهران کمتر است. هزینه کولپوسکوپی بسته به اینکه با بیوپسی باشد یا بدون بیوپسی، با رنگ آمیزی باشد یا بدون رنگ آمیزی، برای افراد مختلف متفاوت است. همچنین مدل دستگاه کولپوسکوپ و قدرت بزرگنمایی آن می تواند روی هزینه کولپوسکوپی تاثیرگذار باشد. نکته مهمی که درباره هزینه کولپوسکوپی وجود دارد این است که جزو روشهای تشخیصی و در پروسه درمان استفاده می شود، بنابراین تحت پوشش بیمه ها قرار می گیرد. همچنین برخی از بیمه های تکمیلی همه هزینه کولپوسکوپی دهانه رحم را پوشش می دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه انجام کولپوسکوپی در شیراز می توانید با مطب خانم دکتر طباطبایی تماس بگیرید.

برای کولپوسکوپی دهانه رحم در شیراز شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت و یا اطلاع از هزینه های کولپوسکوپی دهانه رحم در این مرکز می توانید با شماره ۰۹۱۷۷۵۳۸۸۹۳ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ کولپوسکوپی در شیراز

رایج ترین سوالاتی که درباره کولپوسکوپی دهانه رحم از متخصص زنان پرسیده می شود عبارتند از:

آیا کولپوسکوپی درد دارد؟

موقع ورود اسپکولوم ممکن است احساس فشار کنید یا به خاطر محلول اسیدی شستشو دچار کمی سوزش شوید. اما کولپوسکوپی تقریباً بدون درد است. در واقع، علت اصلی درد کولپوسکوپی، بیوپسی است که با خراشیدن و برداشتن سلولهای دیواره واژن یا دهانه رحم انجام می شود.

مرحله بعدی کولپوسکوپی چیست؟

بعد از کولپوسکوپی، پزشک بر اساس مشاهدات خود و نتایج آزمایشگاه، درمان مناسب را برای شما انتخا می کند. در ادامه برای بررسی اینکه سلولهای دهانه رحم به حالت عادی برگشته اند یا نه، باید چند وقت یک بار معاینه شوید که این چکاپ مجدد ۴ تا ۶ ماه بعد از کولپوسکوپی است. اکثر افراد در عرض ۶ ماه به آزمایشهای پیگیری یا (فالوآپ) نیاز دارند.

در صورت ابتلا به HPV آیا به کولپوسکوپی نیاز دارم؟

اگر  تست HPV مثبت باشد یا تست پاپ اسمیر نرمال نباشد، حتما باید کولپوسکوپی را انجام دهید. چرا که اکثر افراد به بیش از یک تیپ hpv مبتلا هستند و کولپوسکوپی برای بررسی این است که آیا تیپهای خطرناک hpv دهانه رحم شما را درگیر کرده اند یا نه؟

آیا بوی بد واژن بعد از کولپوسکوپی طبیعی است؟

اگر تا چند روز بوی ترش و اسیدی دارید عادی است. ولی اگر بوی تعفن می دهد و ترشحات عفونی دارید باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت پاپ اسمیر و کولپوسکوپی چیست؟

این دو آزمایش برای غربالگری سرطان دهانه رحم هستند. فرق کولپوسکوپی و پاپ اسمیر این است که کولپوسکوپی معمولاً بعد از پاپ اسمیر غیرطبیعی انجام می شود و چون بزرگ نمایی بیشتری دارد، نتایج آن دقیق تر است. همانطور که گفته شد دقت کولپوسکوپی در بررسی سلولهای دهانه رحم و دیواره واژن نزدیک به ۹۹ درصد است.

آیا کولپوسکوپی نشان می دهد بیماری من جدی است؟

نباید با شنیدن اسم کولپوسکوپی نگران شوید. این یک روش امن و سریع برای بررسی سلامت واژن و سرویکس است که در دوران بارداری هم آن را انجام می دهند (البته بدون تکه برداری).

جواب آزمایش کولپوسکوپی چند روز طول می کشد؟

ممکن است ۲ تا ۳ هفته طول بکشد تا نتیجه کولپوسکوپی معلوم شود. ولی اگر جواب را تا این مدت نگرفتید، حتما از طریق مطب پزشک یا از طریق آزمایشگاه، پیگیر دریافت آن شوید. چرا که حتما باید نتایج کولپوسکوپی توسط پزشک معالج شما بررسی شود.

اگر شما هم سوالی درباره کولپوسکوپی دهانه رحم در شیراز و هزینه های آن دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات خود را در این مورد از ما بپرسید.

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)

8 پاسخ

  1. سلام خانم دکتر. من تست پاپ اسمیرم تایپ ۱۶ ویروس رو نشون داده، دکتر گفته کلپوسکوپی کنم. خیلی نگرانم که سرطان داشته باشم. اگر کولپوسکوپی مثبت باشه باید چکار کنم؟

    1. سلام. عزیزم نگزان نیاشید و کولپوسکوپی رو انجام بدین. مثبت شدن تست و کولپو به معنی سرطان داشتن نیست. شما می تونید زیر نظر پزشکتون هر شش ماه یکبار کولپو بشید و طی این دوره هم داروهای تقویت سیستم ایمنی رو مصرف کنید. انشاا.. به زودی خوب می شین.

  2. سلام. خانم دکتر من قبلا نامزد بودم و یه چندباری رابطه داشتیم. الان چند ماهی هست که جدا شدیم. امروز دیدم چند تا جوش ریزی روی واژنم در اومده. اندازه شون کوچیکه و یه کمی زیر دستم سفته و میترسم زگیل باشند. میخواستم ببینم شما تست کولپوسکوپی هم انجام میدین یا نه؟

    1. سلام. تست کولپوسکوپی رو خودم در مطب انجام میدم ولی این تست برای کسانیه که تست hpv یا پاپ اسمیرشون مثبت شده باشه. در ضمن پاپ اسمیر و کولپوسکوپی رو فقط برای خانمهای متاهل انجام میدیم. میتونید برای معاینه مراجعه کنید تا ببینم جوش زدین یا زگیله و اگر لازم بود از زگیلها نمونه برداری کنیم. پس در این مرحله نیازی به کولپوسکوپی ندارین و صرفا باید معاینه بشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید