درمان قطعی تنبلی تخمدان در شیراز | درمان تخمدان پلی کیستیک (PCO)

تنبلی تخمدان (PCO) یا همان سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماریهای شایع در بین خانمهاست و به طور متوسط از هر ۱۰ زن یک نفر دچار تنبلی تخمدان می شود. طبق تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شیراز، درصد مبتلایان به تنبلی تخمدان در شیراز هم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کل جمعیت زنان را تشکیل می دهد. از آنجایی که این بیماری گریدهای خفیف و شدید دارد، شناخت علائم و درمان زودهنگام آن بسیار حائز اهمیت است.
در تخمدان پلی کیستیک یا PCOS، روی تخمدانها کیست های کوچکی ایجاد می شوند که پر از مایع هستند. برای شک به وجود این بیماری، پزشک باید در سونوگرافی حداقل ۱۲ کیست ریز بر روی تخمدانهای بیمار مشاهده کرده باشد. البته تنها با استفاده از سونوگرافی و مشاهده کیستها نمی توان به وجود این بیماری پی برد. از آنجایی که در تنبلی تخمدان، ما با یک “سندروم” روبرو هستیم، باید مجموعه ای از علائم را با هم مشاهده کنیم تا اطمینان حاصل شود که فرد به تنبلی تخمدان مبتلاست. در این مقاله ابتدا درباره علائم و عوارض این بیماری صحبت می کنیم و در ادامه با موثرترین روشهای درمان تخمدان پلی کیستیک آشنا می شویم.

مهمترین علائم تنبلی تخمدان

به گفته دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان، علائم تنبلی تخمدان معمولا از اواخر نوجوانی یا اوایل دهه ۲۰ زندگی آشکار می شوند. و با توجه به علائم، این بیماری به درجات مختلف خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود. بهم خوردن تعادل هورمونی، ریزش شدید موهای سر و رویش مو در نقاط دیگر بدن و بی نظمی های قاعدگی از اصلی ترین علائم تخمدان پلی کیستیک در زنان هستند. مقاله «تنبلی تخمدان خفیف و شدید چه تفاوتی با هم دارند» اطلاعات کاملی در مورد تفاوت انواع مختلف تنبلی تخمدان در اختیار شما می گذارد. لیست زیر هم در شناخت علائم این بیماری بسیار کمک کننده است:

  • مشکلات پریودی (از هر ۱۰ زن، ۷ نفر دچار انواع اختلالات قاعدگی می شوند یا اصلا پریود نمی شوند. علت پریود نشدن در تنبلی تخمدان، عدم تخمک گذاری ماهانه در تخمدانهاست)
  • نازایی و مشکلات شدید ناباروری (تنبلی تخمدانها و عدم تخمک گذاری یکی از شایع ترین علل ناباروری در زنان است)
  • رشد موهای زائد در اثر تستوسترون (رویش مو با الگوی مردانه روی صورت، بیکینی و سینه در بیش از ۷۰% بیماران)
  • آکنه (حتی در سنین غیر از نوجوانی)
  • طاسی با الگوی مردانه و نازک شدن موهای سر بدلیل افزایش هورمون تستوسترون
  • چاقی مفرط به خاطر بالا بودن سطح انسولین و مشکلات متابولیسمی
  • افسردگی
  • تیرگی پوست به خصوص در چین های گردن، زیر سینه ها و تیرگی در واژن که با روشهای روشن سازی واژن رفع نمی شود.
  • مشاهده تعداد بالای کیست روی تخمدانها در سونوگرافی

به گفته دکتر طباطبایی تمام این علائم در همه زنان رخ نمی دهد و حتی ممکن است علائم بیمار با گذشت زمان تغییر کند. برای همین تشخیص نهایی این بیماری را باید به پزشک خود بسپارید.

مهمترین-علائم-تنبلی-تخمدان

اگر پریود نامنظم دارید و یا حس می کنید چندتا از علائم بالا را با هم دارید، برای تشخیص تنبلی تخمدان و درمان آن در شیراز می توانید از تخصص دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۷۷۵۳۸۸۹۳ تماس بگیرید.

علت های تنبلی تخمدان چیست؟

۱۰ تا ۱۵% از زنان ۱۵ تا ۴۵ ساله در دنیا دچار تنبلی تخمدانها هستند (منبع: womens health). هر چند هنوز دقیقا علت ایجاد تخمدان پلی کیستیک مشخص نشده، اما به اعتقاد پزشکان عوامل زیر در بروز تنبلی تخمدانها دخیل هستند:

مقاومت به انسولین

زنانی که تنبلی تخمدان دارند، سلول های بدنشان در برابر سطح طبیعی انسولین در بدن مقاومت کرده و باعث می شوند بدن، انسولین بیشتری بسازد. افزایش سطح انسولین، باعث تولید بیش از حد هورمونهای مردانه در تخمدان ها می شود که با بهم خوردن سیکل عادی ماهانه همراه است.

وراثت

هر چند هنوز تاثیر وراثت اثبات نشده و این بیماری در هر خانواده و نژادی ممکن است بروز کند، اما تصور می شود که این بیماری تا حد زیادی ارثی باشد.

چاقی

افزایش چربی های بدن به خصوص در اطراف شکم، مقاومت به انسولین را در بدن بیشتر کرده و باعث افزایش انسولین در بیمار می شود. افزایش انسولین نیز بر سوخت و ساز بدن تاثیر گذاشته و علاوه بر ایجاد تنبلی تخمدان، چاقی زنان را تشدید می کند.

بالا بودن سطح آندروژنها

افزایش سطح هورمون های مردانه یا آندروژن باعث توقف تخمک گذاری، رشد موهای زائد با الگوی مردانه و ایجاد آکنه در زنان مبتلا به PCOS می شود.

افزایش هورمون (LH)

 هورمون LH در غده هیپوفیز تولید می شود که وظیفه آن تحریک تخمک گذاری در تخمدانهاست. اما سطح زیاد LH باعث تولید بیشتر تستوسترون شده و چرخه تخمک گذاری را مختل می کند. از هر ۱۰ زن مبتلا به تنبلی تخمدان، ۴ نفر با افزایش LH مواجه هستند.

علاوه بر موارد بالا، بیماریهایی مثل دیابت نوع ۲، دیابت در بارداری، کلسترول و فشار خون بالا نیز می توانند مقاومت به انسولین را بیشتر کرده و ریسک ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک را در زنان بیشتر کنند.

عوارض تنبلی تخمدان  (PCOS)

زنانی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، نه تنها از نظر هورمونی دچار مشکلات عدیده ای می شوند، بلکه این بیماری عوارض جسمی و روحی-روانی زیادی را هم به دنبال دارد. مهمترین عوارض ابتلا به تنبلی تخمدان عبارتند از:

  • مشکلات ظاهری: طاسی و کچلی به فرم مردانه
  • رشد بی رویه موهای بدن در شکم، کمر و سینه ها
  • اضافه وزن شدید و چاقی مفرط: این افراد معمولا BMI (شاخص توده بدنی) بالا و ناسالمی دارند.
  • جوش ها و آکنه های شدید
  • بیماریهای روحی-روانی مثل افسردگی و کاهش اعتماد بنفس
  • به هم خوردن سیکلهای قاعدگی و در بعضی موارد چند ماه سابقه پریود نشدن
  • ناباروری و دیرباروری از مهمترین عوارض درمان نکردن تنبلی تخمدان هاست

علاوه بر موارد بالا، عوارض زیر هم از عوارض کمتر شایع ابتلا به تخمدان پلی کیستیک می باشند:

  • احتمال بروز سرطان رحم به دلیل نداشتن پریودی
  • ایجاد تگ های پوستی (ضایعه های زگیل مانند کوچک در زیر بغل و گردن)
  • قطع لحظه ای تنفس در خواب (آینه خواب)
  • بارداری های پرخطر به خاطر فشار خون بالا، پره اکلامپسی (مسمومیت در بارداری) یا دیابت بارداری
  • افزایش ریسک سقط جنین

توجه: خانمهایی که تنبلی تخمدان دارند و در حال حاضر زیر نظر پزشک باردار شده اند، خیلی وقتها نگران دوران بارداری خود هستند. بد نیست بدانید بسیاری از عوارض تنبلی تخمدان در بارداری را می توان با کاهش وزن، تغذیه سالم، ورزش، رسیدن به سطح قندخون سالم قبل از بارداری با تنبلی تخمدان و مصرف قرصهای متفورمین و اسید فولیک زیر نظر پزشک به حداقل رساند.

بیشتر بخوانید: آیا تخمدان پلی کیستیک باعث سرطان می شود؟

جهت باردار شدن با وجود تنبلی تخمدان، شما هم می توانید از تخصص دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان و نازایی در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۷۷۵۳۸۸۹۳ تماس بگیرید.

اصلی ترین روشهای تشخیص تنبلی تخمدان

اگر با مشکل پریود نامنظم و علائم مشکوک به تنبلی تخمدان مواجهید، برای تشخیص قطعی این بیماری باید به یک دکتر خوب برای درمان تنبلی تخمدان مراجعه کنید. معمولا برای تشخیص این عارضه، پزشکان از روشهای زیر استفاده می کنند:

تخمدان-پلی-کیستیک

درمان تخمدان پلی کیستیک در شیراز

به گفته خانم دکتر طباطبایی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از بیماری هایی است که علیرغم شایع بودن، اما تا حد بسیار مطلوبی قابلیت درمان دارد و از این بابت خانمهای شیرازی نگرانی نداشته باشند. فاکتوری که در درمان تنبلی تخمدان مهم است، این است که باید در اسرع وقت درمان شود تا هم جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود و هم بیمار، عوارض کمتری را مشاهده کند. با درمانهایی که در ادامه توضیح می دهیم می توان این بیماری را درمان کرده و حتی مشکلات ناشی از ناباروری در این بیماری را از بین برد. مهمترین روشهای درمان تخمدان پلی کیستیک عبارتند از:

۱- تغییر سبک زندگی

زمانی که از تغییر سبک زندگی صحبت می کنیم، منظورمان سه فاکتور مهم است: ورزشتغذیه سالمخواب مناسب

ورزش: انجام ورزشهای مفید برای تنبلی تخمدان (سه بار در هفته)، کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی سالم در درمان تنبلی تخمدان بسیار موثر هستند. در واقع، با تغییر سبک زندگی، شما می توانید ترشح هورمونهای بدنتان را متعادل کنید و بسیاری از بیماران بعد از کاهش وزن، بالای ۸۰ درصد مشکلات ناشی از PCO را پشت سر می گذارند.

تغذیه سالم: رژیم غذایی سالم برای درمان تنبلی تخمدان هم می تواند بسیار موثر باشد: رژیم غذایی که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد، و در آن غذاهای کامل مانند نان سبوس دار، گوشت، ماهی و مرغ به اندازه کافی وجود داشته باشند.

خواب منظم: هفت الی هشت ساعت خواب شبانه، می تواند بدن شما را به تعادل هورمونی نزدیک کند. تحقیقات مختلف علمی، تاثیر خواب را بر درمان این بیماری تائید می کنند و از این جهت نباید این مورد را دست کم گرفت.

۲- دارو درمانی

نوع دارویی که برایتان تجویز می شود بستگی به نوع علائم شما دارد. معمولا برای درمان دارویی تنبلی تخمدان این داروها توصیه می شود:

قرصهای ضد بارداری: برای درمان پریودهای نامنظم معمولا قرصهای ضدبارداری توصیه می شود.

کلومیفن: اولین خط درمان برای تحریک تخمک گذاری در زنانی که برای باردار شدن تلاش می کنند، کلومیفن است. البته گاهی هم به جای آن لتروزول تجویز می شود که با عوارض جانبی بیشتری همراه است.

متفورمین: برای کاهش سطح انسولین و کلسترول خون، درمان دیابت نوع دوم، تحریک به تخمک گذاری و منظم شدن قاعدگی معمولا متفورمین تجویز می شود. با این حال مشکلاتی مثل تهوع، استفراغ، درد معده، اسهال و بی اشتهایی از عوارض قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان هستند.

درمان-های-غیر-تهاجمی-برای-PCO

تزریق گنادوتروپین: برای کسانی که با داروی خوراکی بارور نمی شوند این دارو تزریق می شود. البته ممکن است این دارو باعث تحریک چندقلوزایی در زنان شود.

داروهای ضد آندروژن: این داروها برای کاهش سطح هورمونهای مردانه، کاهش ریزش موها، کاهش موهای زائد صورت و درمان آکنه تجویز می شوند. البته این داروها نباید در دوران بارداری مصرف شوند.

همچنین برای کاهش وزن، کاهش کلسترول بد و درمان آکنه نیز برای بیماران داروهایی تجویز می شود. اگر دارو درمانی موثر نباشد، بهتر است مجددا به پزشک مراجعه کنید تا داروهای قوی تری را برای شما تجویز کنند.

۳- جراحی برای تنبلی تخمدان

به گفته خانم دکتر زهرا طباطبایی خیلی بندرت پیش می آید که برای درمان بیماران PCO نیاز به روشهای تهاجمی داشته باشیم. با این حال از روشهای جراحی مثل لاپاراسکوپی تخمدان برای کسانی استفاده می شود که روشهای دارویی برای درمان ناباروری آنها جواب نداده است. در روش جراحی، بیهوشی عمومی انجام شده و برشهای کوچکی در زیر شکم برای وارد کردن لاپاراسکوپ و ابزارهای جراحی (لیزر) ایجاد می شود. در ادامه جراح برای درمان بیمار از لیزر برای از بین بردن سلولهای تولید کننده آندروژن در تخمدانها استفاده می کند.

عمل-لاپاراسکوپی-برای-تنبلی-تخمدان

اگر شما هم به تنبلی تخمدان مبتلا هستید، می توانید از تخصص دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان در شیراز در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۷۷۵۳۸۸۹۳ تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی کردیم شما را با علائم، عوارض و روشهای درمان تنبلی تخمدان آشنا کنیم. در ادامه خانم دکتر زهرا طباطبایی، با بیش از بیست سال سابقه در زمینه درمان تنبلی تخمدان در شیراز، به شما عزیزان یک توصیه مهم دارند:

” از آنجایی که تنبلی تخمدان یکی از بیماریهای شایع در بین خانمهاست و عوارض نامطلوب زیادی هم دارد، بهتر است در صورت مشاهده اختلالات قاعدگی و یا سابقه پریود نشدن، هرچه زودتر برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. متاسفانه خیلی از همشهریان عزیز شیرازی، سالها عوارض این بیماری را به جان می خرند و تنها زمانی که بعد از ازدواج، دچار مشکلات ناباروری می شوند به پزشک مراجعه می کنند. این بیماری را می توان با روشهای جدید علمی و با تجربه بیماران قبلی، به راحتی کنترل و درمان کرد؛ پس چه بهتر قبل از اینکه بیماری شدت پیدا کند و عوارض جسمی-روانی نامطلوبی داشته باشد، درمان شود. امیدوارم این مقاله کمک کرده باشد تا والدین عزیز هم بتوانند این بیماری را در دوران نوجوانی در فرزند دلبندشان تشخیص دهند و با درمان به موقع، جلوی پیشرفت بیماری را بگیرند.”

سوالات پرتکرار درباره درمان تنبلی تخمدان در شیراز

در اینجا می توانید رایج ترین سوالات درباره درمان بیماری تنبلی تخمدان را بخوانید.

چگونه با تخمدان پلی کیستیک باردار شویم؟

باید تحت درمان قرار بگیرید تا به تعادل هورمونی رسیده و تخمک گذاری شما بیشتر شود. اگر داروها موثر نباشند می توانید از روش لقاح مصنوعی یا IVF برای بچه دار شدن استفاده کنید که البته احتمال چندقلوزایی را بیشتر می کند.

آیا تخمدان پلی کیستیک خطرناک است؟

این بیماری به طور مستقیم خطر جانی ندارد. اما می تواند علاوه بر تاثیر منفی در ظاهر خانم ها، منجر به ناباروری و افزایش ریسک ابتلا به دیابت و سکته قلبی در آنها شود.

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان چیست؟

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان، قرصی است که با توجه به علت بیماری شما تجویز می شود. خواهشا از مصرف خودسرانه داروهای هورمونی خودداری کنید و برای تشخیص علت این بیماری به پزشک زنان مجرب در این زمینه مراجعه کنید تا بهترین روش درمان را برای شما انتخاب کنند.

اگر شما هم سوالی درباره درمان تخمدان پلی کیستیک (POC) در شیراز دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را بپرسید.

۴.۴/۵ - (۸ امتیاز)

5 پاسخ

  1. سلام.
    انجام دادن سونوگرافی به صورت قطعی میگه که تنبلی تخمدان داریم یا باید چند ازمایش رو همزمان انجام داد تا از سلامت صد درصدی مون مطمعن بشیم ؟

  2. سلام . تا چه مدت نیاز به درمان با قرص هستش ؟ و کی مشخص میشه که نیاز به عمل داریم ؟
    حدود هشت ماهی میشه که قرص مصرف میکنم .

  3. سلام من مشکاتی مثل ریزش مردانه ، موهای ضخیم و خستگی دارم اما تو سونوگرافی به من گفتن همه چی خوبه و تنبلی ندارم ، پس اینها علائم چی هستن ؟

  4. سلام ، من اضافه وزن و تنبلی تخمدان دارم و با تجویز دکتر دارو مصرف میکنم ، امکان بارداری در حال حاضر برای من وجود دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید