درمان قطعی بی اختیاری ادراری زنان در شیراز

بی اختیاری ادراری یعنی ناتوانی در کنترل ادرار و ریزش غیر ارادی آن. این ریزش ادرار می تواند بصورت قطره قطره یا ناگهانی و زیاد باشد. بی اختیاری ادراری یکی از مسائلی است که باعث خجالت خانمها شده و مخصوصا در سنین بالا، آنها را خانه نشین و منزوی می کند. هر چند این عارضه در هر سنی، حتی در نوجوانان هم دیده می شود ولی در سنین بالا بسیار شایع تر است.
بی اختیاری ادرار در بین زنان بیشتر از مردان بوده و حدود یک سوم تا یک چهارم خانم ها دچار یکی از انواع بی اختیاری ادرار می شوند. به دلیل شیوع این عارضه، ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع روشهای درمان بی اختیاری ادرار زنان در شیراز آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انواع و علائم بی اختیاری ادرار در زنان

به گفته دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان، عضلاتی به اسم اسفنکتر، دور تا دور مجرای ادرار را گرفته و با انقباض خود این مجرا را بسته نگه می دارند. اما بروز برخی مشکلات باعث اختلال در عملکرد اسفنکترها و نشت بی اختیاری ادرار می شود. این بیماری بر اساس علائم و علل بروز آن به انواع زیر تقسیم می شوند:

بی اختیاری استرسی ادرار

بی اختیاری ادرار استرسی از شایع ترین بی اختیاری های ادراری در زنان است که اغلب در زنان باردار یا تازه زایمان کرده و خانمهای یائسه دیده می شود. این نوع بی اختیاری در اثر استرس های فیزیکی ناگهانی (وارد شدن فشار به شکم یا مثانه) ایجاد می شود. زمانی که می گوییم بی اختیاری استرسی منظورمان فشار به مثانه است و نه آن استرس روحی که در مباحث روانشناسی مطرح است.

علامت اصلی این نوع بی اختیاری، نشت قطره ای ادرار در هنگام عطسه، سرفه، خنده، خم شدن، بلند کردن چیزی یا بالا رفتن از پله هاست.

بی اختیاری ادرار فوریتی یا فوری

بی اختیاری فوریتی ادرار دومین نوع رایج بی اختیاری ادرار است. این عارضه را با نام بی اختیاری رفلاکس یا مثانه بیش فعال هم می شناسند. این افراد به صورت ناگهانی و شدید نیاز به دستشویی پیدا کرده و با انقباض ناگهانی و غیرارادی دیواره مثانه، بلافاصله دچار نشت ادرار می شوند.

این مدل از بی اختیاری معمولا در موارد زیر اتفاق می افتد: ریزش ادرار با شنیدن صدای آب، در زمان نزدیکی و به خصوص هنگام ارگاسم (اوج لذت جنسی) یا تغییر ناگهانی موقعیت (مثلا بلند شدن یا نشستن).

بی اختیاری سرریزی

برخلاف دیگر مدلهای بی اختیاری، بی اختیاری سرریزی ادرار در بین مردان شایعتر است. در این عارضه، مثانه نمی تواند ادرار را به طور کامل تخلیه کند و فرد به مقدار کم دچار نشت ادرار می شود. مهمترین علامتهای بی اختیاری سرریزی عبارتند از: نیاز مکرر به توالت، چکه مداوم ادرار، حس پر بودن همیشگی مثانه و کامل تخیله نشدن آن.

بی اختیاری کامل

در این نوع بی اختیاری، مثانه نمی تواند ادرار را نگه دارد و نشانه آن این است که بیمار همیشه یا به صورت دوره ای دچار نشت ادرار با مقدار زیاد می شود. توجه کنید که در بی اختیاری سرریزی مقدار نشت ادرار کم بود اما در بی اختیاری کامل، نشت ادرار زیاد است.

بی اختیاری عملکردی

این نوع بی اختیاری بیشتر در افراد مسنی رخ می دهد که ناتوانی حرکتی دارند و دیر می توانند خودشان را به دستشویی برسانند. علامت این نوع بی اختیاری، نشت ادرار به خاطر دیر رسیدن به دستشویی یا تاخیر در پایین کشیدن شلوار به دلیل مشکلات حرکتی و لرزش دست است.

بی اختیاری گذرا

در بی اختیاری گذرا، نشت ادرار کاملا موقتی است. یعنی بی اختیاری مثلا در اثر عفونت یا مصرف یک داروی جدید ایجاد شده است. علائم این عارضه بعد از رفع علت بروز بی اختیاری ادرار کاملا برطرف می شود.

بی اختیاری مختلط

این نوع بی اختیاری، ترکیبی از انواع دیگر بی اختیاری است. معمولا کسانی که دچار بی اختیاری مختلط هستند، علائم بی اختیاری استرسی و فوریتی را با هم نشان می دهند. معمولا در کیس های بی اختیاری مختلط، ما شاهد تکرر ادرار هم هستیم.

رایجترین-بی-اختیاری-های-ادرار-در-زنان_

علت بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادرار اغلب بین افراد ۵۰ تا ۷۵ ساله شایع است. پس افزایش سن می تواند یکی از علتهای اصلی بی اختیاری ادرار در زنان باشد. با پا به سن گذاشتن، عضلات دستگاه ادراری، تناسلی و کف لگن در اثر پیری ضعیف و شل می شوند و این عضلات کنترل خود را روی دفع ادرار از دست می دهند. البته عوامل دیگری هم در این مشکل دخیل اند که در ادامه به آنها می پردازیم:

ساختار-و-عضلات-کف-لگن

کاهش هورمون استروژن: کاهش هورمون جنسی زنانه (استروژن) در طول بارداری، بعد از زایمان یا دوران یائسگی می تواند باعث شلی عضلات کف لگن و بروز خشکی و آتروفی واژن شود. نتیجه این مشکلات، شیوع بی اختیاری استرسی در خانمهاست. عوامل زیر نیز در بی اختیاری ادرار در زنان نقش دارند:

مشکلات عملکردی: گیجی، زوال عقل، مشکل بینایی، تحرک ضعیف و مهارت ضعیف در باز کردن دکمه های شلوار (علت بی اختیاری عملکردی)

چاقی: باعث فشار به کف لگن و مثانه شده و با تضعیف ماهیچه های این نواحی باعث بی اختیاری می شود (علت بی اختیاری استرسی)

بارداری و زایمان: شکایت از بی اختیاری ادراری بعد از بارداری و زایمان بسیار شایع است که علت آن صدمه دیدن عضلات نگهدارنده کف لگن می باشد.

مشکلات مثانه: مشکلاتی مثل افتادگی مثانه، عفونت دستگاه ادراری، بیش فعالی مثانه، سنگ مثانه، التهاب در بافت پوششی مثانه و… از علتهای اصلی بی اختیاری مختلط در خانمهاست.

فیبرومهای رحمی: فیبرومهای بزرگ می توانند با فشار به کلیه و مثانه علت بی اختیاری ادراری باشند (علت بی اختیاری استرسی)

سبک زندگی: شلی عضلات کف لگن به خاطر ورزش سنگین، مصرف دخانیات، اضافه وزن بالا و نگه داشتن ادرار به مدت طولانی

تغذیه: خوردن بیش از حد غذاهای ادرارآور و محرک مثانه مثل شیرینی جات، نوشیدنی های کافئینی و الکل

مشکلات روحی روانی: افسردگی، اضطراب و عصبانیت می تواند باعث عدم تمایل به استفاده از توالت شود (علت بی اختیاری عملکردی)

مصرف برخی داروها: مثل داروهای ادرارآور، کاهش فشار خون، خواب آورها، آرام بخشها و شل کننده های عضلات

مصرف بیش از حد مایعات ادرار آور، استرس روحی، ورزشهای سنگین مثل وزنه برداری و عفونت های ادراری نیز از رایجترین علل بی اختیاری و تکرر ادرار در دختران هستند.

روشهای تشخیص بی اختیاری ادرار

تشخیص علت بی اختیاری ادرار در زنان برای درمان صحیح آن بسیار اهمیت دارد. متخصصان برای تشخیص علت بی اختیاری ادرار معمولا از روشهای زیر استفاده می کنند:

  • سونوگرافی لگن
  • نوار عصبی مثانه
  • آزمایش ادرار یا خون
  • تست های عملکرد مثانه مثل PVR (اندازه گیری باقیمانده ادرار پس از تخلیه)
  • تست اضطراب (فشار ناگهانی به شکم بیمار)
  • تست یورودینامیک (آزمایش میزان تحمل فشار توسط مثانه و عضله اسفنکتر)
  • سیستوگرام (تصویری برداری با اشعه ایکس از مثانه)
  • سیستوسکوپی (بررسی ناهنجاری های احتمالی دستگاه ادراری با وارد کردن لوله نازکی مجهز به دوربین به درون مجرای ادرار)

بی اختیاری ادراری یک بیماری شایع است. پس نباید خجالت بکشید و بهتر است هر چه سریعتر برای تشخیص و درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

بیماری-شایع-بی-اختیاری-ادراری

عوارض عدم درمان نشت ادرار غیر ارادی

در صورت عدم درمان بی اختیاری ادرار در زنان مسن یا جوان مشکلات زیر بروز می کنند:

  • اختلالات خواب بخاطر چندبار بیدار شدن در شب برای دستشویی رفتن
  • ناراحتی های روحی مثل خجالت، افسردگی، اضطراب، بی میلی جنسی و منزوی شدن
  • بروز مشکلات پوستی مثل زخمهای پوستی، بثورات و عفونت قارچی به دلیل رطوبت همیشگی پوست

اگر بی اختیاری در اثر عفونت دستگاه ادراری باشد و درمان نشود، عفونت ادراری از طریق کلیه ها وارد خون شده که بسیار خطرناک است و میتواند منجر به مرگ بیمار شود.

برای تشخیص و درمان بی اختیاری ادرار در شیراز، با روشهای جراحی و غیرجراحی می توانید از تخصص خانم دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۷۷۵۳۸۸۹۳ تماس بگیرید.

درمان قطعی بی اختیاری ادرار زنان در شیراز

پزشکان برای کاهش علائم بی اختیاری ادرار در زنان، بر اساس نوع بی اختیاری، سن بیمار، سلامت عمومی و وضعیت روانی او از روشهای زیر برای درمان استفاده می کنند:

تزریق بوتاکس: از تزریق بوتاکس به عضلات مثانه برای درمان مثانه بیش فعال و ریلکس کردن این عضلات استفاده می شود.

تزریق حجیم کننده ها: این نوع مواد، به بافت اطراف مجرای ادرار (اسفنکترها) تزریق می شوند تا به بسته نگه داشتن مجرا کمک کنند.

باز آموزی مثانه: در این روش، مثانه یاد می گیرد دوباره تحت کنترل بیمار درآید. تکنیکهای اصلی عبارتند از: به تعویق انداختن دفع ادرار، اجرای ادرار مضاعف (تخلیه ادرار، سپس چند دقیقه صبر کردن و دوباره ادرار کردن) یا ادرار در ساعات معین طبق جدول زمانی.

فیزیوتراپی: با روشهایی مثل بیوفیدبک تراپی، عضلات کف لگن تقویت می شوند تا بی اختیاری ادرار استرسی کمتر شود.

گذاشتن پساری: پساری حلقه محکمی است که در واژن کار گذاشته می شود تا مثانه را در جای خود نگه داشته و از نشت ادرار جلوگیری کند.

تجویز دارو: از تجویز دارو در کنار روشهای دیگر برای افزایش ظرفیت مثانه، ریلکسیشن مثانه یا انسداد پیام های عصبی مثانه استفاده می شود. بعضی از این داروها عبارتند از داروهای آنتی کولینرژیک برای بی اختیاری فوری و استروژن موضعی برای تقویت عضلات مجرای ادرار و واژن.

جراحی بی اختیاری ادرار در زنان: این روش پرعارضه و برگشت پذیر است و برای درمان بی اختیاری های شدید انجام می شود. بهترین زمان جراحی وقتی است که دیگر قصد بارداری ندارید. جراحی به روشهای مختلفی مثل گذاشتن اسفنکتر مصنوعی، کولپوسسپنشن (بلند کردن گردن مثانه) و گذاشتن گِرَفت یا مِش زیر گردن مثانه انجام می شود.

استفاده از تجهیزات جدید: امروزه تکنولوژیهای نوین برای سرعت بخشیدن به پروسه درمان وارد حیطه پزشکی زنان شده اند. با استفاده از تجهیزاتی مثل لیزر، پلاسما، آراف و هایفو ما می میتوانیم تنها در چند جلسه، بی اختیاری ادراری را به طور کامل درمان کنیم. برای آشنایی با این روشها بخش بعدی مقاله را مطالعه بفرمایید.

بهترین درمان بی اختیاری ادرار در شیراز

به گفته خانم دکتر طباطبایی، خوشبختانه روشهای جدیدی برای درمان بی اختیاری ادرار در زنان وجود دارد که بدون جراحی هستند و نسبت به روشهای دیگر خیلی سریعتر و بهتر جواب می دهند. این درمانها عبارتند از:

لیزر واژینال

لیزر واژن در شیراز یکی از روشهای موثر درمان بی اختیاری ادرار استرسی است. پرتوهای لیزر آنجلا با جوانسازی واژن و مجاری ادرار و نیز تقویت عضلات کف لگن، ریزش ادرار را تا حد زیادی کاهش می دهد.

آر اف واژینال

دستگاه آراف واژینال در شیراز نیز بیشتر برای درمان بی اختیاری ادرار استرسی به کار میرود. از این دستگاه به خصوص زمانی استفاده می شود که بی اختیاری در نتیجه خشکی و آتروفی شدید واژن ایجاد شده باشد.

درمان-بی-اختیاری-ادرار-با-آر-اف

پلاسما تراپی واژن

برای درمان بی اختیاری ناشی از عفونت دستگاه ادراری، پلاسما تراپی واژن می تواند بهترین گزینه های درمانی در کنار درمان با آنتی بیوتیک باشد. چون انرژی پلاسما خاصیت ضدعفونی کنندگی بالایی دارد.

همچنین انرژی پلاسما با تقویت عضلات اطراف مجاری ادراری، کف لگن و واژن و نیز ترمیم پارگی های عضلانی این نواحی تا حد زیادی می تواند علائم بی اختیاری ادرار را در زنان کاهش دهد.

هایفو تراپی واژن

دستگاه هایفو واژینال، نسبت به انواع لیزر و دستگاه آر اف، عمق نفوذ بیشتری دارد و می تواند عضلات کف لگن را بازسازی و تقویت کند. به همین دلیل از هایفوتراپی واژن در شیراز برای درمان بی اختیاری ادرار استرسی استفاده می شود که در اثر شلی عضلات در عمق کف لگن ایجاد شده است.

تمام روشهایی که در بالا گفتیم، غیرتهاجمی و بدون عارضه هستند که برای درمان بی اختیاری های خفیف تا متوسط به کار می روند. اگر بی اختیاری شدید باشد، این روش ها جواب نمی دهند و چاره ای جز جراحی نیست.

برای درمان بی اختیاری ادرار با جدیدترین روشهای غیر جراحی در شیراز، می توانید به مطب خانم دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت یا اطلاع از هزینه درمان با این روشها می توانید با شماره ۰۹۱۷۷۵۳۸۸۹۳ تماس بگیرید.

این تکنولوژیها چطور بی اختیاری ادرار را درمان می کنند؟

تکنولوژی های بالا، امواج یا پرتوهای خاص خود را تولید می کنند که طول موج و عمق نفوذ متفاوتی دارند. این امواج از طریق هندپیس مخصوصی که وارد واژن می شود، به بافت واژن رسیده و آنرا گرم می کنند. به دلیل نزدیکی زیاد واژن و مجرای ادراری، بافتهای هر دو ناحیه بهتر خونرسانی می شوند.

بهبود گردش خون در این بافتها به بازسازی و تقویت دیواره عضلانی مجرای ادراری و واژن کمک کرده و به آنها استحکام می بخشد. در نتیجه، علائم بی اختیاری ادرار که در اثر شلی عضلات واژن و دستگاه ادراری ایجاد شده بودند، برطرف می شوند.

آیا درمان بی اختیاری ادرار برگشت پذیر است؟

درمان بی اختیاری ادرار با هر روشی حتی جراحی صددرصد نیست. چون اغلب به دلیل بیماریهای مزمن عصبی یا غیر عصبی و بالا رفتن سن این عارضه برگشت پذیر است. اما با پرهیز از کارهایی که باعث افتادگی مثانه می شوند و تقویت عضلات کف لگن با تمرینات کگل می توانید نتیجه درمان را طولانی تر کنید. البته رویه معمول این است که شما برای بهبود نتیجه، یک جلسه تکرار را بصورت سالیانه یا هر دو سال یکبار انجام دهید. با این یک جلسه شارژ، شما دیگر بازگشت بی اختیاری ادرار نخواهید داشت و نتایج بسیار خوبی حاصل می شود.

بازگشت-بی-اختیاری-ادرار

سوالات متداول درمان بی اختیاری ادراری

در اینجا می توانید پاسخ سوالاتی را که اغلب خانم ها از دکتر طباطبایی درباره بی اختیاری ادرار می پرسند، بخوانید:

هزینه درمان بی اختیاری ادرار در شیراز چقدر است؟

هزینه آن به شدت عارضه، علت آن، روش درمان و تعداد جلسات آن بستگی دارد. بعد از معاینه می توان تمام این موارد و هزینه درمان را مشخص کرد.

آیا ورزش کگل برای درمان بی اختیاری ادرار موثر است؟

تمرینات کگل، یک درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان هستند که باعث تقویت عضلات کف لگن می شوند و از بی اختیاری ادرار و پرولاپس لگن جلوگیری می کنند. اما تاثیر چندانی برای درمان بی اختیاری ندارند. در اصل تقویت عضلات کگل بیشتر بعنوان روش پیشگیری توصیه می شود تا درمان.

پیاده روی می تواند به درمان بی اختیاری ادرار کمک کند؟

اگر اضافه وزن دارید، بله. چون ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع روزانه می تواند باعث کاهش وزن بیمار و در نتیجه کاهش علائم بی اختیاری شود.

اگر شما هم سوالی درباره درمان قطعی بی اختیاری ادراری زنان در شیراز دارید، در قسمت نظرات این مقاله سوالات خود را از ما بپرسید.

۴/۵ - (۳۹ امتیاز)

12 پاسخ

  1. من خانم ۵۱ ساله هستم که در طول روز خیلی تکرر ادرار دارم در حالی که مایعات هم کم می خورم و شبها هم خیلی احساس سرما می کنم. تکرر ادار اعصابم خورد کرده لطفا بفرمایید دلیلش چیست

    1. سلام. باید مراجعه کنید ببینیم علت این علائم چی هست. سن شما به پیش یائسگی میخوره و ممکنه در جواب به کاهش استروژن، بدنتون دچار تغییراتی شده باشه. بدون معاینه لگن و گرفتن شرح حال کامل نمی تونم بیش از این نظری بدم.

  2. سلام
    من خانم ۳۸ساله .بعضی وقتها تکرر ادرار دارم.موقع دستشویی احساس میکنم یه توده ای از داخل واژنم بیرون میاد.عفونت هم دارم.موقع نزدیکی سوزش دارم.
    خانم دکتر لطف کنین بفرمایین بیماری من چیه و برا درمانش باید چکار کنم

    1. سلام. باید معاینه تون کنم تا علت اصلی بروز سوزش و عفونت واژن مشخص بشه. برای توده داخل واژنتون هم احتمال میدم افتادگی در یکی از اندامهای لگنی داشته باشید. اما قطعی نمیتونم هیچ نظری بدم چون حتما به معاینه لگنی و چکاپ نیاز دارید.

  3. سلام ،من بی اختیاری ادرار دارم نه در تمام روز بعضی وقت ها ،وقتی هم پیاده روی میکنم سمت راست بدنم درد میگیره دقیقا زیر شکم سمت راست وبعدش پای سمت راست وکمرم هم درد میگیره ،سرگیچه وحالت تهوع میگیرم،شما خودتون در کلینیک سونولگن وشکم،هم انجام میدید؟

  4. سلام ، به نظر شما کدوم یکی از روشهایی که نام بردید سریع تر و دقیق تر میتونه جوب قطعی رو بهمون بده ؟ و ایا لازمه همه شون رو انجام بدیم ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید