درمان قطعی و سریع خشکی واژن در شیراز | درمان آتروفی واژن در شیراز

خشکی و آتروفی واژن دو بیماری واژینالی هستند که به خصوص در اوایل شیردهی و دوران یائسگی بسیار شایع اند. خشکی و آتروفی واژن هر چند بیماری خطرناکی نیست ولی علائم و عوارض آن، زندگی عادی یا زناشویی بانوان را دچار مشکلات جدی می کند.
براحتی با روشهای جوانسازی واژن در شیراز (دارویی و غیردارویی) می توان این دو عارضه را در کمترین زمان و به طور قطعی درمان کرد. ما در این مقاله شما را با این روشها و نیز علائم، دلایل و عوارض خشکی و آتروفی واژن آشنا می کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

خشکی و آتروفی واژن چیست؟

به طور طبیعی، لایه نازکی از رطوبت دیواره های واژن را می پوشاند. این رطوبت را سلولهای دیواره واژن (سلولهای لایه مخاطی) ترشح می کنند. این لایه مرطوب وظایف زیر را به عهده دارد:

  • ایجاد یک محیط قلیایی برای زنده ماندن اسپرم ها جهت لقاح
  • روانکاری دیواره واژن برای کاهش اصطکاک موقع نزدیکی زوجین
  • مرطوب نگه داشتن فضای واژن
  • دفع میکروبها و پاکسازی واژن

اما در اثر عوامل مختلف، تعداد سلول های لایه مخاطی کم شده و رطوبت کمتری در واژن تولید می شود که نتیجه آن خشکی واژن است. عدم درمان این عارضه باعث از بین رفتن تعداد بیشتری از سلولهای دیواره واژن و نازکی آن شده و بیماری دیگری به نام آتروفی واژن (نازکی) بروز می کند.

خشکی-و-آتروفی-دیواره-واژن

آشنایی با علائم آتروفی واژن

به گفته دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان، خشکی و آتروفی واژن اغلب علائم مشابهی دارند که عبارتند از:

  • التهاب، قرمزی و تورم
  • سوزش یا خارش واژن موقع ادرار، بعد از رابطه جنسی یا هر زمان دیگری
  • سوزش ادرار بدلیل نازکی دیواره واژن و انتقال عفونتهای آن به دستگاه ادراری
  • لکه بینی یا خونریزی واژن به دلیل شکننده شدن دیواره آن (بخصوص بعد یا حین مقاربت)
  • درد و خشکی واژن موقع رابطه جنسی (دیسپارونی) یا در حالت عادی
  • نرسیدن به ارگاسم به دلیل دردهای مقاربتی
  • ترشحات زرد رنگ واژینالی
  • احساس فشار در واژن یا سفتی دهانه آن
  • تکرر ادرار یا بی اختیاری استرسی ادرار
  • پراکندگی موهای ناحیه تناسلی
  • بروز بیماریها و لکه های قرمز پوستی در واژن

همچنین بانوانی که دچار آتروفی واژن شده اند، در معاینات لگنی علائم زیر را نشان می دهند:

  • کوتاه یا باریک شدن واژن
  • از بین رفتن خاصیت ارتجاعی دیواره
  • سفید شدن رنگ واژن
  • پارگی جزئی در نزدیکی دهانه واژن
  • زخم یا ترک در بافتهای واژن

همچنین ممکن است موقع معاینه، در آتروفی های شدید، پزشکتان روی دیواره جلویی واژن یک برآمدگی احساس کند که علامت افتادگی مثانه در اثر آتروفی واژن است.

تفاوت خشکی و آتروفی واژن با عفونت قارچی

بسیاری از علائم خشکی و آتروفی واژن با عفونت های قارچی مشترک هستند. ولی علت آتروفی واژن، کمبود استروژن و علت عفونت، رشد بیش از حد قارچهای واژن است. تشخیص اینکه به کدام عارضه دچار شده اید، برعهده پزشکتان است. پس صرفا با بروز علائم بالا سراغ خوددرمانی نروید یا نگران نشوید.

اصلی ترین علت خشکی و خارش واژن

کاهش سطح استروژن عامل اصلی خشکی واژن است. این هورمون جنسی زنانه را تخمدانها ترشح می کنند تا چرخه قاعدگی و بارداری را کنترل کرده و پوشش واژن را روان، مرطوب، ضخیم و الاستیک (انعطاف پذیر) نگه دارد.

با افزایش سن و نزدیک شدن به یائسگی، به طور طبیعی استروژن کمتری در بدن تولید می شود تا پریودی قطع شود. در اوایل شیردهی هم، بالا بودن هورمون های شیردهی باعث کاهش استروژن می شود. نتیجه کاهش این هورمون نازکی، خشکی و شکنندگی پوشش واژن است.

تغییرات-دیواره-واژن-با-نوسان-هورمون-استروژن

تغییرات هورمونی تنها علت بروز خشکی یا آتروفی واژن نیستند و عوامل زیر نیز در بروز این دو عارضه نقش دارند:

سبک زندگی (سیگار کشیدن، ورزش سنگین، …)

  • افسردگی یا استرس بیش از حد
  • برداشتن تخمدان ها با جراحی (که می تواند باعث یائسگی شود)
  • روشهای درمان سرطان (شیمی درمانی، پرتودرمانی، داروهای ضد استروژنی)
  • برخی داروها (آنتی هیستامین ها، ضد افسردگی ها و آنتی بیوتیکها)
  • برخی بیماریها (سندرم فلامر، سندروم شوگرن، اختلالات خود ایمنی)

 مصرف برخی محصولات بهداشتی مثل برخی صابونها، کرمها، لوسیونها یا دوش واژینال هم می تواند علت واژینیت آتروفیک باشد.

شما هم برای تشخیص علت و درمان قطعی خشکی و آتروفی واژن در شیراز می توانید از تخصص دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو وقت قبلی با شماره ۰۹۱۷۷۵۳۸۸۹۳ تماس بگیرید.

چرا خشکی واژن باید درمان شود؟

به نقل از سایت کلینیک کلیولند آتروفی واژن یا واژینیت آتروفیک اغلب با مشکلات دستگاه ادراری همراه است. مثلا: عفونت دستگاه ادراری (UTIs)، سوزش ادرار، ادرار دردناک (دیسوریا) یا وجود خون در ادرار (هماچوری). این مشکلات می توانند کلیه، مثانه و حتی خون را درگیر کرده و با عوارض جدی همراه باشند. موارد زیر نیز از دیگر عوارض عدم درمان آتروفی واژن هستند:

  • مشکلات جنسی مثل درد موقع نزدیکی، کاهش ارگاسم و بی میلی جنسی در زنان
  • افتادگی مثانه، رحم، روده و مقعد به دلیل سستی دیواره واژن
  • تکرر یا بی اختیاری ادرار

پس با مشاهده علائم واژینیت آتروفیک بهتر است هرچه سریعتر به بهترین دکتر زنان در شیراز مراجعه کنید.

روشهای تشخیص واژینیت آتروفیک

هیچ آزمایشی نمی تواند آتروفی واژن و خشکی آن را تشخیص دهد و این عارضه با علائم بیمار و معاینه لگنی مشخص می شود (منبع: مدیکال نیوز تودی). اگر آزمایشی برای بیمار نوشته شود به این دلیل است که بیماریهای دیگر هم علائم آتروفی و خشکی واژن را ایجاد می کنند و پزشک میخواهد بداند که آیا آنها علت علائم شما هستند یا آتروفی واژن. بعضی از این آزمایشها عبارتند از:

  • تست پاپ اسمیر
  • آزمایش ادرار
  • سونوگرافی لگن
  • سنجش PH واژن
  • نمونه برداری از ترشحات واژن
  • آزمایش هورمون (در صورتی که علائم یائسگی یا اختلالات هورمونی را نشان دهید)

علائم-پیش-یائسگی-یا-یائسگی-در-زنان

روشهای درمان خشکی واژن در شیراز

به گفته دکتر سیده زهرا طباطبایی، پزشک زنان به کمک روشهای زیر علائم آتروفی واژن یا خشکی آن را درمان می کنند:

درمان خانگی آتروفی واژن: رابطه جنسی منظم، طولانی تر کردن پیش نوازی قبل از نزدیکی، خوردن محصولات پروبیوتیک و پرهیز از محصولات بهداشتی مثل دوش واژینال از جمله روشهای درمان خانگی خشکی و خارش واژن هستند.

روانکاری واژن: مصرف لوبریکانتهای بر پایه آب می تواند به درمان خشکی واژن هنگام دخول و تغییر PH واژن برای کاهش ریسک عفونتهای ادراری کمک کند.

مکمل های فیتواستروژن: فیتواستروژن ها ترکیباتی هستند که مشابه استروژن عمل کرده و در غذاهایی مثل سویا، آجیل و مغزها یافت می شوند.

هورمون تراپی: برای درمان خشکی واژن در یائسگی، استروژن موضعی برای بیمار تجویز می شود که فقط علائم واژینالی را درمان می کند.

دارو درمانی: ممکن است مصرف ویتامین A، E و B یا اوسپمیفن (اولین قرص غیر هورمونی مشابه استروژن که روزانه با غذا خورده می شود) تجویز شود.

هورمون درمانی سیستمیک: دوز استروژن در این روش بیشتر از استروژن موضعی است و می تواند علاوه بر درمان خشکی واژن در یائسگی، علائم دیگری مثل گرگرفتگی را هم درمان کند.

لیزر واژن: استفاده از لیزر واژن در شیراز کمک می کند سلولهای تولید کننده مخاط تحریک شده و کلاژن بیشتری برای جوانسازی واژن تولید کنند.

دستگاه RF: دستگاه آراف واژینال در شیراز برای بهبود گردش خون واژن و تغذیه و اکسیژن رسانی بیشتر بافتهای آن استفاده می شود. تحریک این سلولها باعث تکثیر آنها در لایه مخاطی و افزایش رطوبت و ضخامت دیواره واژن می شود. بعلاوه درمان خشکی واژن در شیردهی نیز با آراف موثرتر است چرا که روشی قطعی است و اثری بلندمدت دارد.

درمان-خشکی-واژن

پلاسماتراپی: پلاسماتراپی واژن در شیراز با دستگاه دی بی دی پلاسما بهترین گزینه درمان برای کسانی است که خشکی و آتروفی واژن شان همراه عفونتهای ادراری-تناسلی است. این دستگاه در درمان عفونتهای واژن بسیار موثر عمل می کند.

هایفوتراپی واژینال: رفع خشکی و آتروفی های خیلی شدید واژن با هایفوتراپی واژن در شیراز امکانپذیر بوده و این روش به رفع گشادی خفیف تا متوسط واژن شخص نیز کمک می کند.

کربوکسی تراپی: کربوکسی تراپی خشکی واژن در شیراز باعث افزایش مویرگ زایی، تولید مخاط و کلاژن در لایه سطحی دیواره واژن شده و از این طریق به درمان خشکی واژن کمک می کند.

پزشکان روش درمان بیمار را با توجه به وضعیت بیمار، درجه خشکی واژن و علت بروز آن انتخاب می کنند.

شما هم می توانید برای درمان قطعی و سریع خشکی واژن در شیراز از تجربه خانم دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو وقت قبلی با شماره ۰۹۱۷۷۵۳۸۸۹۳ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره آتروفی واژینال

رایجترین سوالاتی که درباره واژینیت آتروفیک از ما پرسیده می شوند، در زیر آمده اند:

آیا آتروفی واژن می تواند بدتر شود؟

بله. اگر درمان را زودتر شروع نکنید، واژن خشک تر شده و با تشدید علائم تان درمان آتروفی واژن هم سختتر می شود.

وازلین یا روغن برای رفع خشکی واژن موقع نزدیکی خوب است؟

خیر. روان کننده های روغنی ممکن است باعث پارگی کاندوم شوند و احتمال بارداری های ناخواسته را بالا ببرند.

هورمون درمانی سیستمیک ضرر ندارد؟

خیر. درمان با این روش زیر نظر متخصص زنان هیچ ضرری ندارد و حتی باعث رفع علائم یائسگی و سلامت واژن در سالهای اولیه یائسگی می شود.

اگر شما هم سوالی درباره درمان قطعی و سریع خشکی واژن یا آتروفی واژن در شیراز دارید، می توانید آنها را در بخش نظرات این مقاله بپرسید.

۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)

4 پاسخ

  1. من خشکی واژن دارم و برای همین میل جنسیم صفر شده. فقط موقع تخمک گذاری ترشحات دارم. قبلا اینجوری نبودم. چه کار کنم خانم دکتر. آزمایش هم دادم، پرولاکتینم بالا بود و برام دارو نوشتن. ولی بازم هیچ فرقی نکرد.

  2. من خشکی واژن دارم موقع نزدیکی. چه لوبریکانتی مصرف کنم؟ البته قبلا لوبریکانت آبی مصرف کردم ولی اثری نداشت. از روغنی استفاده کنم چطوره؟

    1. لوبریکانت باید بر پایه آب باشه و نباید روغنی استفاده کنید. حتما باید معاینه بشید تا علت خشکی واژن معلوم بشه. لوبریکانت فقط یه ماده برای روانکاری واژن به مدت خیلی کوتاهه و اثر درمانی نداره. با این چیزهایی که گفتید خشکی واژن دارید که علتش رو بعد از معاینه میشه فهمید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید