عمل افتادگی رحم در شیراز | درمان افتادگی رحم و هزینه آن

رحم، مثانه، واژن، راست روده، … اندام هایی هستند که در قسمت لگن قرار دارند. گاهی این اندام ها بر اثر عوامل مختلف و به خصوص بالا رفتن سن، از جای اصلی خود پایین تر می آیند و باعث بروز افتادگی یا پرولاپس (prolapse) در زنان می شوند.
افتادگی رحم (Uterine prolapse) یکی از شایع ترین انواع پرولاپس های لگنی است که ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل شما را با علل، عوارض و درمان آن آشنا کنیم.  برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

افتادگی رحم چیست؟

عضلات کف لگن، بافتهای همبند و رباطها و تاندونها وظیفه دارند که اندامهای لگنی را در جای خود ثابت نگه دارند. شلی، ضعف یا افتادگی این بافتهای نگهدارنده باعث پایین آمدن رحم و شده و همانطور که در شکل زیر می بینید، رحم و سایر اندامهای لگنی دچار افتادگی یا پرولاپس می شوند.

موقعیت-عضلات-کف-لگن-در-حالت-عادی-و-افتادگی-رحم

درجات افتادگی رحم

افتادگی رحم ممکن است به طور جزئی باشد و رحم کمی از جای خود تکان خورده باشد؛ یا اینکه رحم کاملا داخل کانال واژن سقوط کرده باشد. بر اساس شدت افتادگی رحم، این عارضه به درجات مختلفی تقسیم می شود:

افتادگی درجه ۱: دهانه رحم به کانال واژن سقوط کرده و باعث افتادگی خفیف رحم می شود.
افتادگی درجه ۲: در این حالت، دهانه رحم به دهانه واژن رسیده و افتادگی با درجه متوسط است.
افتادگی درجه ۳: این درجه از افتادگی نسبتا شدید بوده و دهانه رحم از دهانه واژن بیرون می زند.
افتادگی درجه ۴: رحم از واژن  به طور کامل خارج می شود که این شدیدترین درجه پرولاپس رحم است.

در هر درجه از پرولاپس رحم، بیمار علائم متفاوتی را تجربه می کند.

افتادگی رحم چه علائمی دارد؟

به گفته دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان، افتادگی خفیف رحم در زنان ممکن است بی علامت باشد. ولی در درجات بالاتر، علائم پرولاپس رحم بسته به شدت آن عبارتند از:

  • احساس پری، سنگینی، وجود توده یا برآمدگی در واژن
  • بروز ترشحات خونی یا بد بوی واژن به خاطر پرولاپس رحم
  • احساس سنگینی در لگن بطوریکه شخص حس می کند روی یک توپ نشسته است
  • احساس درد در ناحیه واژن، کمر یا شکم به خصوص موقع بلند شدن
  • دردهای مقاربتی به خاطر سقوط رحم به کانال واژن
  • بیرون زدگی چیزی از داخل واژن (در پرولاپسهای شدید)
  • بروز مشکلات دفع مثل بی اختیاری ادرار یا یبوست به خاطر فشار آن به اندام های مجاور

بعضی از خانم ها هم بعد از راه رفتن یا ایستادن طولانی، فشار بیشتری در واژن خود احساس می کنند.

نکته: پیاده روی علائم پرولاپس را شدیدتر می کند!

چرا پرولاپس در شب بدتر است؟

علائم افتادگی رحم ممکن است در ساعات مختلف روز متفاوت باشد. مثلا علائم افتادگی رحم اغلب، صبح ها شدت کمتری دارد و در اواخر روز بدتر می شود. علت این است که قرار گرفتن بدن در وضعیت عمودی (سرپا) در طول روز باعث می شود نیروی جاذبه زمین، رحم را بیشتر به سمت پایین کشیده و افتادگی بدتر شود.

بهتر است اگر افتادگی رحم دارید، برای کاهش فشار روی واژن، موقع خواب یک بالش زیر زانوهای خود بگذارید یا به پهلو بخوابید و زانوها را به سمت سینه به حالت جنینی جمع کنید (منبع: سایت دانشگاه آلبرتای کانادا).

اصلی ترین علت افتادگی رحم

مهمترین علت افتادگی رحم، آسیب دیدگی یا شلی عضلات کف لگن و دیگر ساختارهای نگهدارنده رحم است.

همچنین کاهش هورمون استروژن در یائسگی باعث پیری عضلات و بافتهای کف لگن و کاهش میزان فیبرهای کلاژن در آنها می شود. این رشته ها (فیبرها) از اجزای مهم تشکیل دهنده عضلات و بافتهای همبند هستند که نبودشان از علتهای غیرمستقیم افتادگی رحم محسوب می شود.

حالا اگر بخواهیم بگوییم چه عواملی باعث ضعف عضلات کف لگن و افتادگی رحم می شوند، موارد زیر مهمترین عوامل پرولاپس هستند:

  • ضعیف شدن عضلات بدن در اثر بالا رفتن سن
  • فشار بارداری به کف لگن به خصوص در بارداری چندقلویی یا زایمان بیش از ۳ فرزند
  • خشکی و آتروفی شدید واژن که درمان نشده اند
  • آسیب دیدگی عضلات کف لگن بدلیل سرفه مزمن، یبوست مکرر یا جراحی های لگنی
  • تحت فشار قرار گرفتن عضلات کف لگن به دلیل چاقی مفرط
  • مصرف دخانیات که باعث کاهش کلاژن سازی در بدن یا بروز سرفه های مزمن می شود.
  • همچنین مواردی که در اینفوگرافی زیر آورده ایم بسیار حائز اهمیت هستند:

رایجترین-علل-افتادگی-رحم

افتادگی رحم چه عوارضی دارد؟

افتادگی رحم بیماری خطرناکی نیست ولی اگر این عارضه در مراحل اولیه درمان نشود با گذشت زمان بدتر شده و عوارض جدی برای بیمار ایجاد می کند. مثلا:

  • انسداد کلیه یا ناتوانی در دفع ادرار (در موارد نادر و در افتادگی های شدید رخ می دهد و ممکن است باعث عفونت کلیه ها شود)
  • بی اختیاری ادرار (بسیار شایع است)
  • ابتلا به انواع دیگر پرولاپس (افتادگی رکتوم یا راست روده، مثانه و واژن به خاطر فشار رحم به آنها)
  • قطع پریودی در بعضی خانمها

افتادگی رحم به خودی خود باعث نازایی نمی شود؛ ولی در درجات شدید ممکن است به خاطر عوارضی مثل قطع پریودی، آسیبهای دهانه رحم، عفونت و غیره احتمال ناباروری در زنان بیشتر شود.

برای تشخیص و درمان افتادگی رحم در شیراز، شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۷۷۵۳۸۸۹۳ تماس بگیرید.

چطور متوجه پرولاپس رحم شویم؟

برای تشخیص افتادگی رحم باید معاینه لگنی انجام دهید. ممکن است معاینه در حالت درازکش یا حالت ایستاده انجام شود. در طول معاینه، پزشک دنبال یک برآمدگی در جلوی دیواره واژن می گردد. وجود این برآمدگی نشان دهنده افتادگی اندام لگنی است.

برای تشخیص درجه افتادگی، ممکن است پزشک زنان از شما بخواهد در حالتی شبیه حالت اجابت مزاج بنشینید یا برایتان سونوگرافی یا MRI از لگن را تجویز کند.

افتادگی-متوسط-رحم-_درجه-2_

روشهای درمان افتادگی رحم در شیراز

برای درمان افتادگی رحم از روشهایی استفاده می کنیم که در درمان افتادگی مثانه بکار برده می شوند. روش درمان با توجه به درجه افتادگی انتخاب می شود. معمولا این روشها عبارتند از:

دارو برای افتادگی رحم

برای درمان درجات خفیف افتادگی واژن، به خصوص در سنین یائسگی یا پیش یائسگی، ممکن است برای بیمار استروژن موضعی تجویز شود. افزایش سطح این هورمون باعث سریعتر شدن کلاژن سازی در عضلات کف لگن، تقویت و جوانسازی این عضلات می شود.

ورزش برای افتادگی رحم

تمرینات کگل، ورزشهای مخصوصی هستند که به تقویت عضلات کف لگن کمک کرده و از بدتر شدن پرولاپس رحم جلوگیری می کنند. این تمرینات در کنار روشهای دیگر درمان استفاده می شوند و برای درمان درجات خفیف پرولاپس لگن مفیدند. به طور کلی، این تمرینات بیشتر جنبه پیشگیری دارند تا درمان.

گذاشتن پساری‌ واژن

پِساری واژینال، حلقه کوچکی است که پزشک آنرا داخل واژن کار می گذارد تا رحم را بالاتر کشیده و در جای خود نگه دارد. از این روش برای درمان افتادگی رحم در زنان باردار یا کسانی که نمی توانند جراحی افتادگی رحم را انجام دهند، استفاده می شود.

درمان افتادگی رحم با لیزر یا RF

درمان افتادگی رحم با لیزر و یا دستگاه آراف واژن در واقع یک روش کاملا موثر و بی خطر است. برای درمان با این روش از انواع لیزر واژن (لیزر مونالیزا، لیزر ژولیت لیزر فرکشنال، …) و یا دستگاه RF واژن استفاده می شود.

برای درمان با این روش، پرتوهای لیزر و یا امواج آراف با یک هندپیس (سری کوچک) به عضلات کانال واژن که بخشی از عضلات کف لگن هستند، تابانده می شوند. این پرتوها باعث افزایش خونرسانی و تغذیه بهتر عضلات کف لگن شده و کلاژن سازی را در بافتهای نگهدارنده رحم بیشتر می کند.

درمان-افتادگی-رحم-با-rf-و-لیزر-واژن

نتایج درمان با آراف واژینال در شیراز بهتر از لیزر واژن است. چون برخلاف لیزر که عضلات سطح واژن را جوانسازی می کند، امواج آراف بدلیل نفوذ بیشتری که دارند تمام عضلات دیواره واژن را تقویت می کنند. به همین دلیل آراف واژن کاربرد بیشتری در درمان افتادگی رحم دارد تا لیزر.

پزشکان از این روشهای غیرجراحی معمولا برای درمان درجات خفیف تا متوسط افتادگی رحم (درجه ۱ و ۲) استفاده می کنند. اما درمان درجات شدید افتادگی (درجه ۳ و ۴) با این روشها امکان پذیر نیست و باید از روشهای جراحی استفاده شود.

جراحی افتادگی رحم

جراحی پرولاپس رحم یک روش موثر و سریع برای درمان افتادگی هایی است که در آن عضلات کف لگن کاملا پاره شده یا عملکرد خود را از دست داده اند. این جراحی با تکنیک های مختلفی انجام شده و مناسب کسانی است که با روشهای بالا درمان نشده یا دچار بیرون زدگی کامل رحم از واژن شده اند.

عمل افتادگی رحم حدود ۲ ساعت طول می کشد و باید آن را در بیمارستان با بی حسی موضعی یا تحت بیهوشی کامل انجام دهید.

تکنیکهای جراحی افتادگی رحم در شیراز

همانطور که قبلا گفتیم، آسیب جدی به عضلات کف لگن باعث می شود، این عضلات نتوانند اندام های لگنی مثل رحم را حمایت کنند. به همین علت جراح زنان برای جایگزین کردن این ساختارهای از بین رفته در کف لگن، از مِش و یا گِرَفت استفاده می کند که شبکه ای از نوارهای مصنوعی هستند.

این نوارها با عمل جراحی ساکروهیستروپکسی در لگن کار گذاشته می شوند. جراحی افتادگی رحم در شیراز با تکنیک های جراحی به روش باز و یا بسته (لاپارسکوپی) توسط خانم دکتر زهرا طباطبایی انجام می شود.

درمان-افتادگی-رحم-با-جراحی-و-نصب-مش

برای عمل باز، جراح باید سطح شکم را برش بزرگی بزند، اما در عمل بسته، نوارهای مصنوعی با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپ در داخل لگن کار گذاشته می شوند. دوربین کوچک لاپاراسکوپ و ابزار جراحی از راه واژن یا از طریق ایجاد چند برش ریز روی شکم وارد لگن شده و مش یا گرفت در چند نقطه در لگن نصب شود.

طبق تجربه خانم دکتر طباطبایی، به دلیل مزایای جراحی افتادگی رحم با لاپاراسکوپی، بهتر است از این روش به جای عمل باز استفاده شود. چون در عمل لاپاراسکوپی، مقدار برش، خونریزی، درد و تعداد بخیه ها کمتر است. همچنین مدت زمان بستری و دوره نقاهت بعد از عمل بسته کوتاهتر بوده و برای بیمار عوارض کمتری دارد.

مدت نقاهت بعد از جراحی افتادگی رحم

دوره نقاهت بعد از جراحی افتادگی رحم با عمل باز حدود ۴ تا ۶ هفته و برای جراحی بسته ۱ تا ۲ هفته است. بعد از این جراحی، بیمار باید ۲۴ ساعت بستری شود و اگر مشکلی نداشت، می تواند به منزل برگردد. به خانمها توصیه می شود تا چند روز بعد از عمل در منزل استراحت کنند.

مراقبتهای بعد از جراحی افتادگی رحم

اگر عمل افتادگی رحم را انجام داده اید، بعد از این جراحی باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • محل بخیه و برش ها را تمیز و خشک نگه دارید تا عفونت نکند.
  • داروهای آنتی بیوتیک را به موقع مصرف کنید.
  • در صورت احساس درد، فقط از داروهای مسکن تجویز شده استفاده کنید.
  • در دوره نقاهت، از پیاده روی یا سرپا ایستادن به مدت طولانی بپرهیزید.
  • میوه، سبزیجات و آب فراوان بخورید تا دچار یبوست نشوید و به محل جراحی فشار نیاید.
  • تا یکماه بعد از عمل نباید کارهای سنگین انجام دهید یا ورزش کنید.
  • تا ۴ هفته نباید رابطه زناشویی داشته باشید.

تذکر مهم: در صورتی که بعد از عمل دچار تب، التهاب، عفونت یا علائم غیرعادی دیگر شده اید، باید هرچه سریعتر پزشکتان را در جریان بگذارید.

برای درمان پرولاپس رحم با روشهای جراحی یا غیرجراحی در شیراز، شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۷۷۵۳۸۸۹۳ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ درباره درمان پرولاپس رحم

متداول ترین سوالاتی که درباره افتادگی رحم و درمان آن پرسیده می شوند، عبارتند از:

هزینه درمان افتادگی رحم در شیراز چقدر است؟

هزینه درمان افتادگی رحم در شیراز هم مثل جاهای دیگر بستگی به روش درمان، تعداد جلسات rf، درجه افتادگی رحم، نوع مش یا گرفت، بیمارستان محل جراحی و غیره دارد. اگر همزمان با این جراحی، عملهای دیگری مثل تنگ کردن واژن در شیراز را هم بخواهید انجام دهید، هزینه تان بیشتر می شود.

بعد از درمان افتادگی رحم ممکن است دوباره پرولاپس عود کند؟

بله. البته احتمال عود پرولاپس معمولا در زنان زیر ۶۰ سال یا خیلی چاق بیشتر دیده می شود. توصیه می کنم برای حفظ نتیجه درمان از عواملی که باعث افتادگی رحم می شوند حتما دوری کنید.

چه کار کنم بعد از جراحی دوباره پرولاپسم عود نکند؟

از عواملی که باعث فشار به لگن یا افتادگی رحم می شوند، اجتناب کنید. مثلا سعی کنید موقع دستشویی کردن زور نزنید؛ وزن تان را متعادل نگه دارید یا از پساری واژینال بعد از عمل استفاده کنید. رعایت این نکات احتمال برگشت پرولاپس را کم می کنند.

اگر شما هم سوالی درباره عمل افتادگی رحم در شیراز دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله سوالات خود را از ما بپرسید.

۴.۱/۵ - (۱۲ امتیاز)

9 پاسخ

  1. سلام در سن ۴۰سال و افتادگی رحم درجه ۳میشه از پساری استفاده کرد که نیازی به عمل نباشه؟
    لاپاراسکوپی چی؟

    1. بستگی به این داره که با چه روشی جراحی بشین، کدوم بیمارستان باشه، چه بیهوشی براتون انجام بدیم و اینکه نوع بیمه شما چی هست و اون بیمارستان قبول میکنه یا نه. باید مطب تشریف بیارید تا این موارد رو با هم چک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید