درمان قطعی فیبروم رحمی در شیراز | درمان میوم

فیبروم یا میوم رحمی توده های غیرسرطانی هستند  که به صورت تکی یا چندتایی در جاهای مختلف رحم رشد می کنند. همه فیبروم ها علائم دار نمی شوند. اما بعضی از آنها بزرگ می شوند و علائم و عوارض مختلفی ایجاد می کنند.
میوم های ریز نیاز به درمان ندارند و بعد از یائسگی کوچک می شوند. اما بعضی از آنها که درشت یا علائم دار هستند باید حتما درمان شوند. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با روشهای درمان قطعی فیبروم رحمی در شیراز آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فیبروم یا میوم رحم چیست؟

میوم یا فیبروم رحم داخل دیواره رحم و یا روی دیواره داخلی یا خارجی آن رشد می کنند. این توده ها از جنس ماهیچه های صاف و بافت همبند هستند. فقط حدود ۰.۵ درصد از میوم ها ممکن است سرطانی شوند و میوم هرگز خطر سرطان رحم را افزایش نمی دهند.

اندازه میوم ممکن است به اندازه یک دانه سیب یا به بزرگی یک گریپ فروت یا حتی به بزرگی یک هندوانه باشد. این توده های خوش خیم معمولا در سنین باروری و بیشتر بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی شایع تر هستند. دختران مجرد هم ممکن است دچار فیبروم رحم شوند.

علت ایجاد فیبروم های رحمی

علت بروز میوم ها دقیقاً مشخص نیست ولی احتمالا این تومورها در پاسخ به افزایش سطح هورمون استروژن در زنان ایجاد می شوند. برای همین است که فیبرومها در سنین باروری بیشتر شایع هستند و در دوران بارداری بعضی از آنها رشد قابل ملاحظه ای دارند.

اما در دوران یائسگی به دلیل کاهش سطح استروژن، سایز فیبرومها اغلب کوچکتر می شود و علائم بیمار بهبود می یابد.البته بارداری و زایمان می تواند ریسک ایجاد فیبروم های رحمی را کاهش  دهد. یعنی با هر زایمان ریسک بروز فیبروم هم کمتر می شود.

انواع فیبروم رحمی

به گفته دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان، فیبروم ها بر اساس اینکه کجا ظاهر شوند به انواع زیر طبقه بندی می شوند:

فیبروم ساب سروزال: این فیبروم روی دیواره خارجی رحم رشد کرده و شایع ترین نوع فیبروم است.

فیبروم های داخل دیواره: این فیبروم ها در داخل دیواره عضلانی رحم ایجاد می شوند.

فیبروم های زیر مخاطی: میوم های زیر مخاطی نیز روی دیواره داخلی رحم رشد کرده و به سمت حفره داخل رحمی پیش می روند.

فیبروم ساقه دار: بعضی از فیبروم ها مستقیما به رحم وصل نشده اند، بلکه با یک پایه یا ساقه به دیواره داخلی یا خارجی رحم متصل می شوند.

ممکن است یک یا چند نمونه از این فیبروم در یک نفر  ظاهر شود.

فیبروم-های-بزرگ-رحمی

آشنایی با علائم فیبروم رحم

میوم های ریز معمولا علائم ندارند اما زمانی که رشد کنند باعث بروز عوارض و علائم زیر در دختران و زنان می شوند:

  • منوراژی یا پریودی های سنگین و طولانی که منجر به کم خونی شدید می شوند
  • دردهای شدید قاعدگی
  • کمردرد، پا درد و دردهای لگنی
  • یبوست
  • احساس پری در زیر شکم
  • تکرر ادرار یا دشواری در تخلیه مثانه
  • دیسپارونی در زنان (درد حین فعالیت جنسی)
  • افزایش وزن
  • بزرگ شدن ناحیه زیر شکم (در صورت بزرگ بودن زیاد فیبروم ها)
  • زیاد شدن دور کمر
  • ناباروری و سقطجنین در بعضی از زنان (در صورت قرار گرفتن فیبروم در مسیر لقاح تخمک و اسپرم یا در نزدیکی محل لانه گزینی تخمک لقاح یافته در رحم)

برای تشخیص و درمان انواع فیبروم رحم در دختران و زنان می توانید به مطب خانم دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در شیراز مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت معاینه با شماره ۰۹۱۷۷۵۳۸۸۹۳ تماس بگیرید.

روشهای تشخیص فیبروم رحم

پزشک زنان با شنیدن علائم شما، به کمک روشهای زیر سعی می کند متوجه اندازه و محل فیبروم های رحمی شود تا بتواند بهترین روش را برای درمان شما در نظر بگیرد:

اسکن اولتراسوند برای تشخیص فیبروم: ممکن است پروپ این دستگاه روی شکم قرار بگیرد یا با استفاده از یک پروپ سونوگرافی کوچک که از طریق واژن وارد رحم شده انجام شود)

هیستروسکوپی: با استفاده از یک دوربین کوچک که وارد واژن می شود، پزشک رحم را بررسی می کند. اگر لازم باشد، برای تشخیص سرطان طی هیسترسکوپی، نمونه برداری از بافتها نیز انجام می شود.)

لاپاراسکوپی: از طریق برش ریزی روی شکم و با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپ، دیواره بیرونی رحم معاینه و در صورت لزوم نمونه برداری از بافتها انجام می شود.

اسکن MRI: برای تعیین اندازه و تعداد فیبروم ها از این روش استفاده می کنیم.

بعد از تشخیص محل، اندازه، تعداد و نوع میوم ها، پزشک می تواند بر اساس سن و علائم شما درمان میوم را شروع کند.

آیا فیبروم رحم خطرناک است؟

معمولا فیبروم ها عوارضی ندارند اما بعضی از آنها روی قاعدگی تاثیر منفی داشته و باعث بروز کم خونی شدید یا آنمی در زنان می شوند که یک بیماری جدی است. علائم آزاردهنده میوم هم می تواند باعث اختلال در زندگی و کار بیمار شود. دیگر عوارض فیبروم رحم عبارتند از:

  • عفونت ادراری
  • مشکلات بارداری مثل زایمان زودرس یا سقط جنین
  • نازایی در اثر مشکلات لقاح و یا لانه گزینی جنین
  • کاهش احتمال باروری در زنان

فیبروم رحم تقریباً همیشه خوش خیم است و خوشبختانه در کمتر از ۱ در ۱۰۰۰ مورد ممکن است فیبروم سرطانی باشد.

درد-و-تورم-زیر-شکم-به-دلیل-بزرگی-میوم

روشهای درمان قطعی فیبروم رحمی در شیراز

فیبروم های بدون علامت، نیازی به درمان ندارند. اما بعضی از آنها رشد کرده و دردسرساز می شوند. به گفته دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان و زایمان، پزشکان با توجه به اندازه، علائم، تعداد و عوارض فیبروم ها از روشهای زیر برای درمان میوم رحمی در شیراز استفاده می کنند:

تغییر سبک زندگی

درمان خانگی میوم رحم در کنار روشهای پزشکی می تواند از رشد فیبروم ها و تشدید علائم آنها جلوگیری کند. مثلا:

  • کاهش وزن در صورت چاقی
  • ورزش منظم و افزایش تحرک بدنی
  • افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه
  • خوردن غذاهای سالم سرشار از آهن، ویتامین و آنتی اکسیدان
  • مصرف حبوبات

دارو درمانی

برای کاهش علائم فیبروم ممکن است مصرف برخی داروها برایتان تجویز شود که اندازه میوم یا علائم آن را کاهش می دهند. مثلا

  • داروهای مسکن یا ضد التهاب های غیر استروئیدی برای تسکین درد
  • قرص ضد بارداری برای کاهش خونریزی و درد پریودی (دیسمنوره ثانویه)
  • آهن برای درمان کم خونی و رفع علائم ضعف و خستگی
  • آنتی پروژسترون برای مهار هورمون پروژسترون، کاهش خونریزی و سایز فیبروم
  • آگونیست های گنادولین برای کاهش هورمون های زنانه، اندازه فیبرومها و کاهش خونریزی قاعدگی است. این دارو معمولاً قبل از جراحی فیبروم تجویز می‌شود.
  • آسپیرین با کاهش التهاب و عدم خونرسانی به میوم باعث کاهش دردهای لگنی و خونریزی قاعدگی می شود.

هورمون تراپی

داروهای هورمونی در صورت لزوم برای جلوگیری از رشد فیبروم تجویز می شوند. این داروها عبارتند از:

  • داروهای کوچک کننده فیبروم مثل آنتاگونیست هایGnRH  و SERM ها
  • داروهای کاهش قاعدگی سنگین (مثل پروژسترون خوراکی یا تزریقی)
  • گذاشتن آیودی های داخل رحمی به نام لوونورژسترل که T شکل هستند و هورمون پروژسترون آزاد می کنند.

خوردن قرص های ضدبارداری هم می تواند به کاهش علائم بیمار کمک کند.

درمان های غیرجراحی برای فیبروم ها

اگر روشهای بالا برای درمان بیمار موثر نباشند، در فاز بعدی، پزشکان بسته به وضعیت بیمار و فیبروم او به سراغ یکی از روشهای زیر می روند که کمی تهاجمی بوده ولی عمل جراحی به حساب نمی آیند:

۱. آمبولیزاسیون شریان رحمی

آمبولیزاسیون شریان رحمی یک روش جایگزین برای عمل جراحی بعضی از فیبروم های بزرگ است. در این روش، برای کوچک کردن فیبروم، رگهای خونی آن مسدود می شود. به نقل از سایت معتبر مدیکال نیوز تودی، این روش تا ۹۰ درصد علائم بیمار را کاهش داده یا آنها را از بین می برد.

هر چند هنوز تاثیر آمبولیزاسیون شریان رحمی روی قدرت باروری زنان معلوم نشده ولی پزشکان از این روش برای درمان فیبروم در زنان باردار یا کسانی که می خواهند بعدها بچه دار شوند، استفاده نمی کنند. آمبولیزاسیون تحت بیحسی موضعی در بیمارستان انجام شده و  باید یکی دو روز بستری شوید.

۲. ابلیشن آندومتر

ابلیشن آندومتر روشی است که در آن پزشک پوشش داخلی رحم را با استفاده از لیزر، یک حلقه سیم گرم یا یک بالون مایع داغ تخریب می کند. عمل فیبروم با لیزر باعث می شود خونریزی سنگین قاعدگی کمتر و دردهای شکمی و لگنی رفع شود. ابلیشن آندومتر در ۲۰ دقیقه و تحت بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود و می توانید همان روز به خانه برگردید.

به گفته کلینیک مایو، ممکن است بعد از ابلیشن آندومتر خانمها امکان بارداری داشته باشند. ولی پزشکان به خاطر افزایش خطر سقط جنین و مشکلات دیگر بعد از ابلیشن اندومتر، این روش را به زنانی که می خواهند بچه دار شوند، توصیه نمی کنند.

ابلیشن-آندومتر-برای-درمان-میوم-رحمی

۳. روش های هدایت شده توسط MRI

دو تکنیک نسبتاً جدید با استفاده از هدایت MRI وجود دارد که جدیدترین روش درمان فیبروم هستند. این تکنیکها عبارتند از:

  • فرسایش لیزری از راه پوست
  • سونوگرافی متمرکز از راه پوست

در این تکنیکها از تصویربرداری MRI برای هدایت سوزن های کوچکی به مرکز فیبروم استفاده می کنند. سوزن با انتقال انرژی لیزر یا انرژی اولتراسوند به فیبروم، آن را نابود می کند. هنوز عوارض این روش مشخص نشده است.

۴. روش های هدایت شده با سونوگرافی

روش «فرسایش فرکانس رادیویی با هدایت اولتراسوند ترانس سرویکال» نیز یک درمان جدید است که تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می شود. در این روش با گرمای فرکانسهای رادیویی، میوم کوچکتر می شود. درمان با این روش بدون درد است ولی عوارض آن هنوز معلوم نیست.

در صورتی که روشهای غیرجراحی درمان میوم رحمی موثر نباشند، از روشهای جراحی برای درمان بیمار استفاده می شود.

روشهای جراحی فیبروم رحم در شیراز

به گفته خانم دکتر زهرا طباطبایی، ممکن است با روشهای بالا بعضی از فیبروم ها درمان نشوند. برای برداشتن فیبروم این نوع میوم ها در شیراز از روشهای جراحی زیر استفاده می شود:

۱. عمل هیسترکتومی(برداشتن رحم)

عمل هیسترکتومی یا خارج کردن کامل رحم یک درمان تهاجمی و پر عارضه برای درمان فیبروم های خیلی بزرگ (اندازه گریپ فوروت تا هندوانه) یا میوم های عود کننده است. بدلیل از دست دادن رحم و ناباروری، کاهش میل جنسی و یائسگی زودرس در زنان جراحان از این روش به عنوان آخرین گزینه برای درمان قطعی فیبروم در شیراز استفاده می کنند.

عمل هیسترکتومی به روشهای باز یا بسته تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می شود. در این جراحی ممکن است به جز رحم؛ تخمدانها و لوله های رحمی نیز برداشته شوند. اگر جراحی به روش باز باشد، یک برش سراسری روی شکم ایجاد و رحم برداشته می شود.

اما در جراحی بسته با استفاده از ابزاری به نام لاپاراسکوپ و ایجاد چند برش ریز روی شکم می توان ابزارهای جراحی را وارد حفره شکمی کرد و عمل هیسترکتومی را انجام داد. دوره نقاهت بعد از این عمل طولانی است و تا چند روز باید بستری باشید.

۲. برداشتن فیبروم با هیستروسکوپی

عمل هیستروسکوپی رحم در شیراز برای برداشتن فیبروم زیر مخاطی در دیواره رحم انجام می شود. در این روش یک دوربین به نام هیستروسکوپ و ابزارهای جراحی از راه واژن وارد رحم می شوند و فیبروم با لیزر یا الکترود از بین می رود.

جراح زنان از این روش برای درمان قطعی فیبروم رحم در خانمهایی استفاده می کند که هنوز قصد بچه دار شدن دارند. عمل هیسترسکوپی با بیهوشی عمومی یا بیحسی موضعی انجام می شود و همان روز می توانید به خانه برگردید.

عمل هیستروسکوپی چه ضرری دارد؟

عمل هیستروسکوپی فیبروم یک روش جراحی جدید است و هنوز عوارض جانبی آن کاملا مشخص نیست. ولی کسانی که با این روش درمان می شوند تا چند ساعت دچار اسپاسم شکم شده و تا چند هفته دچار خونریزی خفیف واژن هستند.

عمل-هیستروسکوپی-میوم-رحمی

۳. عمل میومکتومی

این روش یکی از جدیدترین روشهای درمان فیبروم است که با حفظ رحم و قدرت باروری می تواند فیبرومهای دیواره رحم را بردارد. امروزه این جراحی جایگزین روشهای سنتی جراحی مثل هیسترکتومی شده است. اما عمل میومکتومی برای تمام فیبروم مناسب نیست و احتمال عود میوم یا ایجاد اسکار روی رحم و نازایی در زنان هست.

 این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام شده و تا چند روز باید در بیمارستان بستری شوید. به علاوه رعایت مراقبتهای هفته به هفته بعد از عمل میومکتومی ضروری است.

انواع عمل میومکتومی

 عمل میومکتومی به یکی از دو روش زیر انجام می شود:

عمل میومکتومی لاپاراسکوپی: در این روش، پزشک با استفاده از چند برش کوچک در شکم، فیبروم‌ها را از رحم جدا و خارج می‌کند. این روش کم تهاجمی است و باعث کاهش خونریزی، درد و زمان بستری می‌شود.

عمل میومکتومی لاپاراتومی: عمل لاپاراتومی یا عمل باز شبیه عمل هیسترکتومی رحم است. در این روش نیز یک برش افقی بزرگ روی شکم زده می شود تا میوم های خیلی بزرگ از رحم خارج شود. این روش با درد، خونریزی و زخم بزرگی همراه است و ریکاوری بعد از عمل میومکتومی لاپاراتومی طولانی است و نیاز به چند روز بستری شدن دارید.

جراح زنان بسته به اندازه و موقعیت فیبروم ها یکی از این روشها را انتخاب می کنند.

در صورتی که دچار میوم رحم هستید، می توانید برای درمان آن با روشهای غیرجراحی و یا جراحی در شیراز از تخصص خانم دکتر سیده زهرا طباطبایی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت معاینه با شماره ۰۹۱۷۷۵۳۸۸۹۳ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ درمان فیبروم رحم

در اینجا می توانید پاسخ شایعترین سوالات درباره میوم ها و درمان آنها را بخوانید:

فیبروم رحم چه زمانی خطرناک است؟

زمانی که فیبروم از نوع سرطانی باشد، لیومیوسارکوم نامیده می شود و خطرناک است. خوشبختانه چنین فیبروم هایی نادر بوده و از ۱۰۰۰ زن مبتلا به فیبروم یک نفر لیومیوسارکوم دارد.

فیبروم می تواند باعث نازایی شود؟

اگر دهانه رحم یا لوله های فالوپ را مسدود کند، بله. چنین فیبرومی می تواند در بارداری یا موقع زایمان مشکلاتی ایجاد کند یا احتمال زایمان سزارین را افزایش دهد.

علت بروز میوم رحم چیست؟

هنوز علت آن دقیقاً مشخص نشده است. اما فیبروم می تواند در اثر افزایش سطح هورمون استروژن، عوامل ژنتیکی، مصرف برخی غذاها (گوشت قرمز، الکل و کافئین) و چاقی ایجاد شود.

اگر شما هم سوالی درباره درمان قطعی فیبروم رحمی در شیراز دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بنویسید.

۳.۷/۵ - (۱۶ امتیاز)

26 پاسخ

  1. سلام. من مامانم دوماهه پریودش نامنظم و شدیده. سونوگرافی داده و دو تا فیبروم داخل رحمی داره. باید رحمش رو دربیاره؟

  2. سلام خانم دکتر. من یه زایمان داشتم و الان فیبروم بزرگ دارم. دکتر گفته باید جراحی کنم. اینم مثل سزارینه و شکم رو پاره می کنند؟

    1. سلام. بستگی به سایز میوم داره. من ایشون رو معاینه نکردم که در مورد نحوه جراحی بتونم نظر بدم. ولی کلا اگر میوم خیلی بزرگ باشه بله مثل سزارین جراحی می کنیم. اما اگه بشه با جراحی بسته انجام داد، بدون برش زیاد شکم یا از راه واژن جراحی رو انجام میدیم.

  3. سلام من حدود چهار ماه هست که متوجه شدم فیبرم هیچ علایمی نداشتم و فقط از سونو گرافی متوجه شدم چند تا فیبرم ۸ سانتی دارم پیگیر شدم گفتن باید عمل بشم و ممکنه رحمم را خارج کنن سنم ۴۳ سال هست

    1. سلام. معمولا برای بیمارانی که فیبروم دارن، اول روشهای غیرجراحی رو پیشنهاد میدیم تا اندازه فیبرومها کوچک بشه. اگر این روشها جواب ندن با جراحی فقط میوم رو درمیاریم. ولی در صورتی که دوباره میوم عود کنه و دیگه نشه کاری کرد اونوقت رحم رو خارج می کنیم.

      1. عزیزم بستگی داره. اینکه چند تا فیبروم هست، چه سایزی و کجای رحم هستند، چه نوع جراحی یا درمانی نیاز داشته باشند و نوع بیهوشی تون چی باشه. برای همین قیمت حداقل یا حداکثر هیچ پزشکی نداره که اعلام کنه. نوع بیمارستان و بیمه شما هم ملاک هست. مراجعه کنید تا معاینه و مشاوره بشن.

  4. آیا درمان فیبرم با سونوگرافی متمرکز اولتراسوند برای کسانی که در سن باروری هستن خطرناک است و موجب ناباروری میشود؟

    1. نه عزیزم. این نوع سونوگرافی بی ضرره و حتی در دوران بارداری هم تجویز میشه. به علاوه از این روش برای هدایت ابزارهای جراحی میوم استفاده می کنیم و خود سونوگرافی جنبه درمان نداره، فقط تصویر داخل لگن رو به ما نشون میده.

  5. سلام من فیبرم اینترامورال ۵سانتی نزدیک به حفررحم از خلف دارم.. یبار سابقه خونریزی داشتم با دارو رفع شد بعد چند ناه باردار شدم ولی سقط شد بنظرتون دلیلش فیبرم بوده؟ آیا من باید عمل کنم و خطرناکه؟

    1. من معاینه تون نکردم و سوابق تون رو ندارم برای همین نمیتونم نظر قطعی در این مورد بدم. ولی فیبروم های بزرگ از علل سقط جنین در خانم ها هستند و با درمانهای لازم قبل از بارداری میشه اونها رو کوچک کرد و یا اگر چاره ای نیست با عمل میومکتومی فیبروم ها رو خارج می کنیم.

      1. سلام ۳۸سال دارم یک فیبروم ساب موکوزال۲۱در۱۶میلیمتردرمیومترفوندال قدامی یک فیبروم اینترامرال بادیامتر۱۴میلیمتردرمیومترفوندال خلفی دارم یبوست وخون ریزی شدیددارم حامله هم نمیشم لطفا راهنمایی کنید

  6. سلام فیبروم انترامورال ۳ سانت و فیبروم سابموکوزال ۲.۵ سانت دارم این سابموکوزال باعثشد میزان خونریزیم نسبت به قبل بیشتر بشه و اینکه شش ماه قبل یک سانت و دو دهم بوده الان یهو شده ۲.۵ این بزرگ شدن در طی ابن مدت نگران کننده نیست؟؟؟؟؟
    مجردم و به هیچ عنوان دوس ندارم هیستروسکوپی کنم ایا فیبروم سابموکوزال با لاپاراسکوپی میشه خارج کرد؟؟؟؟ خواهشا راهنمایی کنید

  7. سلام فیبروم سه سانتی دارم چه کار کنم باید عمل بشم الاعمم احساس سیری و پری معده حالت تهوع در پهلوها و شکم همراه با استفراغ بی نظمی عادت ماهانه

    1. سایز فیبروم شما در حدی نیس که حتما جراحی کنید. مراجعه کنید تا درمانهای غیرجراحی رو براتون شروع کنیم تا سایز میوم ثابت بمونه یا کوچکتر بشه. هر زمان بزرگتر شدن میوم ها با روشهای جراحی میشه اونها رو برداشت.

  8. با سلام و خسته نباشید من خونریزی شدید پریود دارم و ۸ سال هس عمل بستن لوله هامو انجام دادم و از آن موقع به بعد پریودهای سنگین همراه با درد و خونریزی دارم بیوپسی هم شدم نرماله به نظرتان من عمل کاواترم انجام بدم ؟؟
    ۴۲ ساله هستم و۳ فرزند
    خواهش می کنم راهنمایی بفرمایید
    رحم شکل ، سایز و اکوژنیسیته میومتر طبیعی دارد.
    ابعاد رحم در برش میدساژیتال ۱۳۰*۵۳ میلیمتر اندازه گیری شد.
    تصویر میوم مورال با گسترش سابسروزال به قطر ۱۹*۲۹ م م در دیواره خلفی و راست رحم اندازه گیری شد.
    ضخامت اندومتر ۶ میلیمتر اندازه گیری شد.
    تخمدان چپ نمای طبیعی دارد و ابعاد تخمدان چپ ۱۵*۲۷ میلیمتر اندازه گیری شد.
    کیست ۲۸ م م در پارانشیم تخمدان راست دارای سبتاسیون نازک داخلی اندازه گیری شد.
    کیست نابوتین به قطر ۹ م م در دهانه سرویکس مشاهده میشود.
    در آدنکس ها عارضه ای دیده نمیشود.
    مایع آزاد لگنی رویت نمیشود
    خواهش می کنم جواب بدین

  9. سلام وقتتون بخیر خانم دکتر من ۳۲ سالمه و مجرد هست و یک فیبروم ۱۰ سانتی ساب سروزال گفتند دارم از نظر شما باید جراحی کنم یا راه دیگه ای برای درمان وجود داره؟

    1. سلام. فیبروم شما بزرگ هست و معمولا در این سایز باید جراحی انجام بشه. اما می تونید برای معاینه مراجعه کنید تا با توجه به سابقه بیماری و روند رشد میوم ها اگر راه دیگه ای برای کنترل میوم هست بهتون بگم.

  10. سلام ۳۸سال دارم یک فیبروم ساب موکوزال۲۱در۱۶ میلیمتردرمیومترفوندال قدامی ویک فیبروم اینترامورال بادیامتر۱۴میلیمتردرمیومترفوندال خلفی دارم خون ریزی شدیدویبوست هم دارم لطفاراهنمایی کنی

  11. سلام من خانمی ۴۲ ساله هستم یک فیبروم ۱۰ سانتی دارم رفتم عمل میومکتومی کردم یک ماه پیش حالا دکتر شکمم و باز کرده فیبروم و خارج نکرده دوباره شکمم و دوخته میگه فیبروم دور تا دور سرویکس نتونستم ور دارم اگه ورش می‌داشتم باید حالب تو قطع میکردم دوتا امپول دیفرلین سه ماهه برام نوشته گفته‌ ۶ ماه دیگه برو جراحی کن پیش یه دکتر دیگه وشکمم گفته این سری باید!شکلی ببرن خانم دکتر دارم دق میکنم با دوتا بچه دوساله و چهار ساله گفته باید پیش جراحی بری که دکتر توده های لگنی باشه جراحی کنی ،آیا این فیبروم و میتونم با رحم برم جراحی لاپاراسکوپی کنم ،دیگه امیدی به زندگی ندارم کمکم کنید?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید